Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Niet leveren auto

Vraag gesteld door op 10 augustus 2020

1 feb een nieuwe auto besteld. Met mogelijk levering juni/juli. Rond juni begonnen met mailen en bellen of ze al een leverdatum konden geven. Dat konden ze niet geven. Maar dat antwoord kwam na vele mails die ik meerdere dagen als op nieuw sturen had gedaan.

Bij latere mails van mij in juli kwam eindelijk een antwoord dat het augustus zal worden. Maar Nu is het augustus en ze kunnen Nog niet leveren. Ze schrijven nu dat het pas eind september begin oktober gaat worden. Kunnen jullie advies geven? Ik wil nu van de aankoop af.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 1 februari 2020 een nieuwe auto gekocht. Levering zou rond juni/juli 2020 plaats hebben. De levering is uitgebleven. De dealer bericht nu dat levering van de auto eind september of begin oktober plaats zal hebben. Nu levering van de auto als maar wordt uitgesteld, wenst u ontbinding van de koopovereenkomst. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Vaste leveringsdatum

Ingevolge artikel 6 BOVAG-voorwaarden is de verkoper in verzuim zodra de leveringsdatum is verstreken.

Vermoedelijke leveringstermijn

Ingevolge artikel 6 lid 2 BOVAG-voorwaarden moet de consument de verkoper eerst in gebreke stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.

Gevolgen verzuim (artikel 7 BOVAG-voorwaarden)

  1. Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de overeenkomst ontbinden;
  2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een beroep kan doen op overmacht.

Artikel 8 – Annuleren

Meer informatie over leveringstermijn evenals onze modelbrief vindt u op onze website.