Instructieboekje leveren bij auto aankoop

Vraag gesteld door M. Bolt op 04 november 2020

Ik heb 26-10-2020 bij een officiele garage een tweedehands auto gekocht. Vanwege corona had ik telefonisch een afspraak gemaakt om  3 uur. Toen ik daar kwam, was er geen koper te bekennen, ook geen ander persoon, totdat een tijdje later een jonge man meldde dat hij de auto waar wij belangstelling voor hadden ontsmet had, zodat we een proefrit konden maken. Nadien vertelde deze jongeman dat hij stage liep en ons probeerde van dienst te zijn. bij veel vragen die we stelden moest hij een collega raadplegen. Uiteindelijk gingen we met een aanbod naar huis.
Hoewel we ons niet tevreden voelden, want de prijs stond op internet met afleveringspakket, maar wilde je de aflevering met grote beurt dan kwam er nog eens 495 euro eroverheen, besloten we na een nachtje slapen toch maar voor dit aanbod te gaan, vooral door de zeer plezierige manier van doen van de stagiaire. Toen we enkele dagen later de auto ophaalden controleerden we of alle dingen, waarvan wij gewoon waren dat die bij een auto hoorden, nl. gevarendriehoek- aanwezig- verbandtrommel-afwezig- reservewiel-alleen een pompje met vulmiddel- een instructieboekje was afwezig. Dit laatste vond ik niet juist, ik wil graag weten als er een onbekend lampje gaat branden of ik door kan rijden of de ANWB moet bellen, en hoe ik allerlei dingen moet bedienen. De jongeman was het helemaal met mij eens en beloofde er achter aan te gaan en ons het boekje toe te sturen. Een week later gebeurde dat ook. Ik was dus zeer tevreden, tot ik zag dat er een rekening in zat.
Was dit nu een normaal bedrag geweest had ik al mopperend betaald. Maar toen ik het bedrag zag was ik zeer verontwaardigd. De garage verwacht van mij het bedrag van 71 euro en 52 cent.
Sorry voor de lange inleiding, maar uw collega van de ANWB gaf mij dat als goede raad mee.
Mijn vraag is: hoort er bij een auto die je bij een garage koopt met bovaggarantie en al, niet een instructieboekje ? Ik kan natuurlijk het boekje terugsturen want ik heb geen opdracht gegeven voor het leveren van dir boekje voor dit bedrag,
maar ik wil het boekje houden of een digitaal exemplaar bij mijn aankoop krijgen.

Ik heb nog geen contact met de garage opgenomen omdat ik vrees dat de garage de stagiaire er dan voor op laat draaien terwijl vooral zijn goede gedrag/inzet gemaakt heeft dat we deze auto gekocht hebben. Dat de verkoper waarmee wij de afspraak gemaakt hadden zich geen enkele keer vertoond heeft vind ik ondermaats en ook de voorwaarden bij de verkoop maken deze garage achteraf voor ons niet aantrekkelijk. Graag wil ik van u weten hoe ik deze affaire, liefst minnelijk, kan oplossen.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft bij een officiële garage een tweedehands auto gekocht. Bij aflevering kwam u erachter dat er geen instructieboekje in de auto lag. De verkoper zegde toe dat hij deze nog zou toesturen. Dat heeft hij ook gedaan, maar er zat een rekening bij van 71,52 euro. U bent het hier niet mee eens en u vraagt zich af hoe te handelen.

Als u een auto koopt dan mag u verwachten dat er een instructieboekje in de auto aanwezig is. Nu het instructieboekje ontbreekt mag u van de verkoper verlangen dat hij dit alsnog aan u levert. Dit is geregeld in art.7:21 sub a van het Burgerlijk Wetboek: beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper aflevering van het ontbrekende eisen.

Ik raad u aan om bezwaar te maken tegen de rekening. U mocht verwachten dat dit bij de aflevering van de auto aanwezig was. Mijns inziens hoeft u deze rekening niet te betalen. Daarnaast heeft de verkoper u er niet vooraf op gewezen dat u hiervoor diende te betalen.