Automatische versnellingsbak moet nu al vervangen worden

Vraag gesteld door R. Minks op 14 augustus 2020

Ik heb een Renault Kadjar 4jr oud en 62000 km. Automaat maakt piepend geluid. Bak moet vervangen zegt garage. Is officiële Renault garage maar andere dan waar hij is gekocht (ivm afstand huis garage). Men suggereert fifty fifty kosten. Wat is normaal en wat zijn de stappen die ik moet zetten? De auto is overigens ook bij de ANWB all risk verzekerd. Ik weet niet of daar rechtshulp onder valt. Graag uw advies.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De automatische transmissie van uw Renault Kadjar (2016/ 62.000 km) vertoont een ernstig gebrek, waardoor de versnellingsbak geheel vervangen dient te worden. Renault biedt 50% coulance. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

EDC

Deze 7-traps automaat met dubbele koppeling van Renault kent significant veel problemen. Doorgaans is er sprake van een eigen gebrek van de EDC. Als bestuurder heb je geen of nauwelijks invloed op de goede werking van de transmissie.

Non-conformiteit art 7:17 BW

Van een automaat mag u verwachten dat deze een minimale levensduur kent van 200.000 km. Gelet op het bouwjaar als de kilometrage heeft u een dergelijk gebrek niet te verwachten. Nu de automaat ondeugdelijk blijkt - niet geschikt is voor normaal gebruik - voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst ingevolge art 7:17 BW.

Terug naar verkoper

Voor een geslaagd beroep op non-conformiteit dient u de verkoper de gelegenheid te bieden het gebrek te herstellen. Laat u dit na, dan verspeelt u zodoende uw rechtsvordering.

Kosten reparatie

Ingevolge art 7:21 lid 2 BW komen de volledige herstelkosten voor rekening van de verkoper.

Rechtsbijstand

Mocht u over rechtsbijstand beschikken, schakel deze dan in op het moment dat u met de verkoper in een impasse geraakt ter zake verdeling van de reparatiekosten.

Geschillencommissie

Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop leest u op onze website.

Reactie vraagsteller 14-08-2020:

Mijn vraag van vandaag m.b.t. mijn Renault Kadjar is door jullie snel beantwoord. De  Renault-dealer heeft zojuist besloten 100% van de kosten te dragen. Deze automaat was volgens hen uit een verkeerde serie. Eind goed al goed.