Autogarage in Luxemburg aansprakelijk stellen voor schade

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 september 2020

Een garage in Luxemburg heeft een reparatie verricht aan onze camper. Deze heeft de waterpomp vervangen. Dit leek zo in orde. Op de snelweg in Duitsland kwam onze camper weer met pech te staan. We zijn afgesleept naar de dichtstbij zijnde Fiat dealer. Deze constateerde dat de vorige garage bij het vervangen van de waterpomp niet de distributieriem had vervangen. Bij dit type camper en type motor had dit wel gemoeten.

Hierdoor is de volgende schade ontstaan: motor kapot doordat de distributieriem te los lag. Deze schade willen we verhalen op het garagebedrijf dat de eerste reparatie gedaan heeft. De camper staat nog in Duitsland bij betreffende Fiat garage en er is nog niks aan gebeurd omdat we eerst een schadeclaim willen leggen.

Er is wel telefonisch contact geweest met de garage in Luxemburg, deze wilde niet de camper komen halen, we hebben hun wel de kans gegeven om het probleem direct op te lossen. De medewerksters van de Fiat garage waren aanwezig bij dit gesprek en willen getuigen. We begrepen dat dit moet via een advocaat in Luxemburg en dat we het niet kunnen doen door zelf een aangetekende brief te sturen.

Aangezien het nogal een grote schade is, willen we op de juiste manier aanpakken. Hoe doen we dit en welke stappen moeten we ondernemen? We hebben geen rechtsbijstand verzekering.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent met uw camper tijdens uw vakantie in Duitsland gestrand, nadat u een reparatie in Luxemburg heeft laten uitvoeren. De garagist in Duitsland heeft vastgesteld dat de reparatie in Luxemburg niet correct is uitgevoerd met alle gevolgen van dien. U vraagt zich af hoe nu te handelen om uw recht te behalen.

Uitermate vervelend te vernemen dat de garagist in Luxemburg steken heeft laten vallen bij de uitvoering van de reparatie, waardoor u nu met de gebakken peren zit.

Zover u dit nog niet gedaan heeft, adviseer ik u de garagist schriftelijk aansprakelijk te stellen voor de door u geleden en te lijden schade middels ons stappenplan (modelbrief staat op de website). Vooralsnog is het niet nodig nu al een advocaat in te schakelen.

ECC

Nu u niet over rechtsbijstand beschikt, kunt u (nadat de garagist in gebreke is na het versturen van de klachtbrief) het Europees Consumenten Centrum verzoeken te bemiddelen tussen u en de garagist. Het ECC bemiddelt (kosteloos) wanneer sprake is van een grensoverschrijdend geschil tussen een consument en een ondernemer. Mocht bemiddeling uiteindelijk niets opleveren, dan kan het ECC u voorts de juiste weg wijzen om uw recht langs gerechtelijke weg af te dwingen.