Aankoop teleurstelling

Vraag gesteld door R. Kok op 11 november 2020

Kia sorento van 2010 zijn een paar dingen defect zoals afgebroken knop op de printplaat van het verwarmingssysteem , de buitentemperatuur meter slaat 36 graden aan volumeregeling op het stuurwiel hapert bagagedek ontbreekt terwijl vermeld in advertentie . Mijn vraag is is dit acceptabel bij een auto van 10 jaar oud ? Ik wil de verkoper het laten repareren maar deze reageert niet dus wol hem in gebreke stellen.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een occasion gekocht bij een niet bij de Bovag aangasloten autobedrijf. Er is geen garantie overeengekomen bij de koop. Daags na de aankoop is het u opgevallen dat de auto een aantal defecten heeft en een aantal zaken niet zijn meegeleverd. Het verwarmingssysteem werkt niet goed, de volumeregeling via het stuurwiel werkt niet goed en het bagagedek ontbreekt. U wilt graag weten of u van de verkoper mag verwachten dat dat hij de problemen met de auto oplost.

Onderzoeksplicht
De koper heeft bij het sluiten van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper moet bepalen of hij het aanbod wenst te accepteren en of het product voldoet aan zijn verwachtingen. Als de koper duidelijk waarneembare gebreken voor lief neemt, kan de verkoper daar achteraf niet op worden aangesproken.

Conformiteit
Een product moet wel voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper van het product op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u van een tweedehands auto mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de koopprijs, het bouwjaar en de kilometrage.

Rechten bij non-conformiteit
Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper daarvan mag hebben én de oorzaak van het gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan kan de koper aflevering van het ontbrekende, kosteloos herstel of vervanging van het product eisen.

Bagagedek
Uit het aanbod (de advertentie) blijkt dat de auto zou worden afgeleverd met een bagagedek. Het bagagedek is niet meegeleverd. Tenzij het ontbreken van de levering van het bagagedek expliciet is besproken, heeft u mijns inziens recht op aflevering van het ontbrekende bagagedek op grond van art. 7:21 lid 1 sub a BW.

Verwarming en volumeregeling
U kunt overwegen de verkoper aan te spreken op grond van non-conformiteit ten aanzien van de defecten in de verwarming en de volumeregeling op het stuurwiel. Of u kosteloze reparatie met succes van de verkoper kunt vorderen is in dit geval niet duidelijk. De verkoper kan stellen dat het probleem met de verwarming en volumeregeling duidelijk waarneembaar was en u zodoende tekort bent geschoten in uw onderzoeksplicht.

Conclusie
Het bagagedek moet alsnog worden afgeleverd. Een vordering op grond van non-conformiteit tot herstel van de verwarming en volumeregeling kan slagen, maar er bestaat ook een aanzienlijke kans dat de rechter u niet in gelijk zal stellen. U kunt deze zaken uiteraard wel noemen naast het ontbreken van het bagagedek in de ingebrekestelling.

Ik raad u aan om de verkoper formeel in gebreke te stellen met betrekking tot alle genoemde gebreken. Als de verkoper ook dan niet reageert is het de vraag of een gerechtelijke procedure zinvol zal zijn. Helaas is de verkopende garage niet aangesloten bij de Bovag en kunt u het geschil niet voorleggen aan een geschillencommissie. Een gerechtelijke procedure is vaak niet zinvol als de uitkomst (erg) onzeker is, voornamelijk vanwege de bijkomende kosten.

Voor meer informatie over uw rechten bij klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze website.