Wat betekent bord G1 nu de nieuwe maximumsnelheden van 130 naar 100 zijn veranderd?

Vraag gesteld door T.O.M. van Heusden op 30 juli 2020

Ik heb een vraag over maximumsnelheid en bebording op autosnelwegen. Kan het kloppen dat op jullie website verouderde info staat? Jullie geven aan dat bord G1 (begin snelweg) aangeeft dat je 130 kilometer per uur mag. Klopt dit, of moet dit conform de nieuwe stikstofregels worden aangepast? Als de info op jullie website klopt zou ik dus 130 mogen, totdat ik een bord met een maximumsnelheid (100) tegenkom. Klopt dat?

Dit zou dus betekenen dat, theoretisch gezien, ik zolang ik geen bord met een andere maximumsnelheid tegengekomen ben, ik 130 mag rijden op de snelweg? Of overstijgt de huidige wetgeving dat er een maximmsnelheid van 100 (tenzij anders aangegeven per tijdvak) de betekenis van bord G1?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een vraag over de maximum snelheid in Nederland en de betekenis van het verkeersbord G1 (Autosnelweg). Onderdeel van het stikstofbeleid van het kabinet was een verlaging van de maximum snelheid naar 100 km/u. U wilt graag weten of de betekenis van verkeersbord G1 is veranderd door het stikstofbeleid.

Maximum snelheid

De autosnelweg wordt in Nederland aangekondigd met verkeersbord G1. Uit art. 21 onderdeel a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens, volgt dat de maximum toegestane snelheid 130 km/u is. De maximum snelheid in Nederland is daarmee ongewijzigd 130 km/u.

Stikstofbeleid

Het stikstofbeleid met betrekking tot de verlaging van de maximum snelheid is geregeld door een besluit van de Minister tot het plaatsen van verkeersborden A1 met onderbord (die de maximumsnelheid beperken). Hiermee is de maximumsnelheid feitelijk beperkt tot 100 km/u tussen 06.00-19.00 uur.

Conclusie

De maximumsnelheid in Nederland is 130 km/u. Door het plaatsen van verkeersborden is de maximum snelheid overdag feitelijk beperkt tot 100 km/u. De betekenis van verkeersbord G1 is onveranderd.