Verkeerde winterband, moeten we die betalen?

Vraag gesteld door Verkeerde winterband, moeten we die betalen? op 13 februari 2020

In de winter van 2018 hebben we nieuwe winterbanden aangeschaft voor onze Fiat sedici 1.6 emo 4x4 bij Profile. Zij hebben de banden op de velgen gezet en onder de auto geplaatst. De hele winter heb ik hiermee gereden. Totdat de zomerbanden erop kwamen.....In het begin van deze winter haalde mijn man de winterbanden uit onze garage en kwam tot de ontdekking dat 1 band kleiner was dan de andere 3. Hierover hebben we gebeld met Profile en we konden langs komen om de band om te ruilen.

Toen mijn man kwam wilden ze een noppenband mee geven, dit is een heel andere band dan dat we op de auto hebben. Daar is mijn man niet mee akkoord gegaan en omdat ze verder geen andere banden hadden, hebben ze hem uiteindelijk een nieuwe band meegegeven. (Er is toen niet gezegd dat er kosten aan zaten.) Nu hebben we alsnog een factuur ontvangen dat we de helft van de kosten moeten betalen en om ons tegemoet te komen dat zij de andere helft voor hun rekening nemen. Nu vragen wij ons af of dit wel reëel is.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In de winter van 2018/2019 heeft u bij Profile 4 nieuwe winterbanden aangeschaft. De winter erop constateerde u dat een van de banden een afwijkende maat had. Profile heeft uiteindelijk de band omgeruild voor een nieuw exemplaar. Profile heeft evenwel gemeend 50% van de kosten voor de nieuwe band aan u door te belasten. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Nu Profile door haar handelswijze heeft erkend dat de fout aan hen valt toe te rekenen, ben ik van oordeel dat Profile de volledige kosten voor de nieuwe band voor haar rekening dient te nemen op grond van non-conformiteit ex art 7:17 BW.

Ingevolge art 7:21 lid 1 sub c BW juncto art 7:21 lid 2 BW komen de kosten voor rekening van Profile.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.