Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terugroepactie airbag BMW, vervangend vervoer

Vraag gesteld door op 12 februari 2020

Vandaag is mijn BMW 321i uit 1998 (nog geen 2 ton op de teller en nagenoeg schadevrij) voor een terugroepactie naar de garage geweest. Ik moest 2 weken wachten voordat ik überhaupt ingepland kon worden en mocht er intussen niet mee rijden. Ook kreeg ik geen vervangend vervoer.
Zonet kreeg ik bericht dat mijn auto inderdaad de verkeerde airbag erin heeft zitten dus ik mag er niet meer mee rijden. BMW Nederland geeft 3 opties:

  1. wachten tot er een leverancier gevonden wordt die nieuwe airbags kan gaan produceren waarvan nog niet bekend is hoe lang dat gaat duren maar er werd gezegd dat ze vanaf het 3e kwartaal misschien geleverd kunnen worden met tussentijds een privat lease contract bij hun waarop ik €75 korting krijg.
  2. Op basis van het aantal km (tot 200.000 is dat €2.000) wat er mee gereden is, kun je max. €2.000 ontvangen en neemt BMW Nederland de auto over en blijf ik dus opeens zonder auto achter.
  3. Auto op komen halen bij de garage en er niet meer in rijden.


Ik ben perplex, buiten mijn schuld blijkt de airbag voor levensgevaar te kunnen zorgen (tijdens ontploffing kunnen ijzeren deeltjes rondvliegen waardoor al mensen zijn omgekomen). Eigenlijk heb ik dus 22 jaar risico gelopen, vervolgens is er geen enkele vorm van compensatie die ik zou kunnen overwegen want ik heb geen financiele middelen om 2 auto's tegelijk te moeten betalen en voor het geld wat ze me bieden kan ik op geen enkele manier iets vergelijkbaars terugkopen.

Wat zou uw advies in deze zijn, want ik ben zomaar van de ene op de andere dag geen autobezitter meer terwijl ik die natuurlijk niet voor niets heb.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft uw auto vanwege een terugroepactie voor onderzoek afgegeven bij een dealergarage. Het onderdeel met de fabricagefout moet worden vervangen. Het onderdeel is pas beschikbaar vanaf juni en in de tussentijd mag u geen gebruik maken van de auto. U heeft de auto destijds van een particulier gekocht. De dealer geeft drie opties, te weten; een tijdelijk private lease contract met korting, het overnemen van de auto voor € 2.000,- of de auto ophalen en niet meer gebruiken. U wilt graag weten wat uw rechten zijn gedurende het ‘verplichte’ herstel van de auto en of u op één van de aanbiedingen van de dealer moet ingaan.

Terugroepactie

Een terugroepactie vanuit de fabrikant van een product heeft als gevolg dat het gebrekkige onderdeel op kosten van de fabrikant moet worden vervangen. Bij een terugroepactie geeft de fabrikant aan dat (een onderdeel van) het product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die men van een product mag hebben.

Non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die men hiervan mag hebben, kan van de verkoper o.a. herstel van het product worden gevorderd. In dit geval zou deze vordering dus moeten worden ingesteld tegen de particuliere verkoper van de auto. Kan deze niet aan de vordering voldoen, dan kan de overeenkomst worden ontbonden. Kan in principe de schade voor het gemis van de auto op de verkoper worden verhaald.

Rol fabrikant/importeur

De fabrikant heeft een onveilig product op de markt gebracht. Hoewel de fabrikant hiervan destijds niet op de hoogte was, moet de fabrikant deze onveiligheid wegnemen. Door de terugroepactie en de inzet van het dealernetwerk voldoet de fabrikant hieraan. Dit neemt niet weg dat u door de lange periode van herstel schade lijdt, doordat u de auto niet kunt gebruiken. Deze schade zou op de fabrikant of importeur kunnen worden verhaald. Zeker nu de reparatie niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden.

Rol dealer

De dealergarage is in dit geval geen partij. De garage voert slechts in opdracht van de fabrikant herstel uit wegens een terugroepactie.

Conclusie

U kunt herstel eisen van de verkoper en daarna eventueel de overeenkomst met uw oom ontbinden. Het gevolg is dan dat u recht heeft op teruggave van het aankoopbedrag. Het is mogelijk dat u een gebruiksvergoeding moet betalen, gelet op het lange gebruik.

Alternatief kunt u de fabrikant/importeur aansprakelijk stellen voor de schade ten gevolge van het gemis van uw auto. Naar mijn mening kunt u van de garage in rechten niets vorderen. Ik raad u aan om contact op te nemen met de importeur en te zoeken naar een voor u acceptabele oplossing. U kunt dan denken aan een reële prijs voor auto of een tijdelijk vervangende auto. De vervangende auto moet dan qua kilometerprijs gelijkwaardig zijn aan de auto die u niet kunt gebruiken.  

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar de website.