Sloopregeling oude diesels Amsterdam

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 juni 2020

Ik heb een prima werkende diesel uit 2001 en woon in Amsterdam. Als we die nu via de sloopregeling inleveren dan krijgen we daar maar 500,- euro voor terug. Als we daarvoor in de plaats een goede tweedehands kopen, gaat ons dat zeker 5000,- kosten. Voor ons een heel hoog bedrag dat niet in verhouding staat.

Kunnen we nog iets ondernemen? Ergens bij aansluiten? In Rotterdam is deze regeling toch geannuleerd? En het verschil dat onze groep gaat maken is een druppel op de gloeiende plaat. Schepen en bouwmotoren die maken echt het verschil.

Niels Weijsenfeld

Antwoord van Niels

ANWB Expert

U heeft een diesel uit 2001 en heeft een aantal vragen over sloopregeling van oude diesels in Amsterdam i.vm. de invoering van de milieuzone (vanaf november 2020) aldaar.
 
Wij hebben nog geen eerdere ledenvragen of andere signalen ontvangen over de afhandeling van bezwaren tegen de sloopregeling van oude diesels in Amsterdam.

Milieuzones en sloopregeling

De ANWB vindt het op zich passend dat de gemeente Amsterdam de luchtkwaliteit in haar stad wil verbeteren door de invoering van een milieuzone, maar stelt daaraan wel haar voorwaarden zoals een wezenlijke verbetering in luchtkwaliteit en een sloopregeling.
 
Afhankelijk van de persoonlijke situatie en plan voor vervanging van de auto kan men, in het geval van Amsterdam, tussen de €500,- en  €1750,- voor de oude diesel krijgen. In uw geval krijgt u €500 geboden en dat voelt niet in verhouding tot de aankoopprijs van een andere jongere schonere auto. We begrijpen dat, zoals in uw geval, de maatregelen mensen soms in een (financieel) lastige afweging plaatst m.b.t. vervangend vervoer om mobiel te blijven, al heeft Amsterdam bij de sloopregeling wel hogere tarieven voor mensen met een stadspas met groene stip (minima). Dit heeft u waarschijnlijk al gelezen, maar is te vinden op de website van de stad Amsterdam. Het blijft altijd lastig in dit soort kwesties waarbij uw gemeente iets voor u bepaalt waarbij u financieel nadeel ondervindt. Dat is moeilijk op te lossen, ook voor de ANWB.
 
Een ander alternatief om de betere prijs voor uw oudere auto te krijgen, is ervoor te kiezen om uw auto zelf te verkopen, al dan niet via een garagebedrijf. Het verschil in oud en nieuw zal echter nooit weggenomen kunnen worden.

Bezwaar

Wij kennen geen andere instantie waar u terecht zou kunnen voor bezwaren dan de gemeente zelf. En een collectief om bij aan te sluiten is er niet, voor zover bij ons bekend. Mogelijk dat oldtimerclubs hier nog iets in kunnen betekenen (FEHAC, KNAC), al is voor die categorie een ontheffing van kracht en is uw auto daarvoor niet oud genoeg.
 
De reden waarom in Rotterdam de gehele milieuzone is vervallen, en daarmee ook de potentiele sloopregeling, heeft te maken met de verandering van politieke kleur van de gemeenteraad. Niet omdat het geen effect zou hebben.
 
Wij zien ook graag de luchtkwaliteit in de steden verbeteren, maar vinden, net als u, dat andere bronnen van luchtvervuiling eveneens moeten worden aangepakt, en ook alternatieve maatregelen die de luchtvervuiling tegen gaan moeten worden toegepast.