Oliepomp vervangen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 juli 2020

Maandag hebben jullie mij naar garage X gesleept. Zij hebben nu een offerte gemaakt voor het vervangen van mijn oliepomp. Deze schijnt aan de binnenkant kapot te zijn. Ik heb een Peugeot 208 uit het jaar 2014 met iets meer van 80.000 km op de tellen. De garage geeft nu aan dat de kosten voor het vervangen van een oliepomp €2400,- zijn. Is dit een normaal bedrag en is dit een vaak voorkomende reparatie met mijn km stand?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft in augustus 2019 een occasion gekocht. De auto is onlangs naar een onderhoudsgarage afgesleept. De oliepomp bleek defect en de reparatiekosten worden begroot op € 2400,-. U wilt graag weten of deze kostenbegroting in verhouding staat tot de reparatie. Ook wilt u graag weten wat uw rechtspositie is.

Kosten voor reparatie

Volgens onze automotive experts zijn de kosten niet ongeloofwaardig of buitensporig. Het vervangen van een oliepomp is vooral arbeidsintensief. Rekening houdend met een normaal uurtarief vermeerderd met de kosten voor de onderdelen en de BTW, vinden onze Automotive experts de kosten redelijk.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. In beginsel moet u als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Gebrek

Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat. Gelet op de kilometrage en het bouwjaar van de auto, hoefde u dit gebrek zeker niet te verwachten. Gelet op de aard van het gebrek is het aannemelijk dat de oorzaak van dit gebrek al bestond op het moment van aflevering van de auto.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten oplossen of toestemming geven om het gebrek op zijn kosten, door een ander te laten verhelpen. Nadat u de verkoper schriftelijk hebt verzocht om herstel en de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek verhelpt of wilt verhelpen, dan kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten op de verkoper verhalen.

Conclusie

De kosten voor de reparatie zijn redelijk. U hoefde het gebrek niet te verwachten naar de aard van het gebrek, de kilometrage en bouwjaar van de auto. Ik raad u aan om het gebrek aan de verkoper voor te leggen en de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Mocht de verkoper het gebrek niet op eerste verzoek willen verhelpen dan kunt u een technische expertise laten verrichten door een expertisebureau, bijvoorbeeld door DEKRA.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit verwijs ik u graag naar onze website.