Hoe kan ik een gemaakte fout declareren

Vraag gesteld door B.B.C. Winter op 03 februari 2020

Ik heb een ski vakantie betaald waarvan ik 2 facturen heb gehad en beide fouten zijn gemaakt door het reisbureau maar die ik wel betaald heb en graag de gemaakte fout wil terug ontvangen.

Voordat ik een boeking ging maken, heb ik telefonisch contact gehad met het reisbureau en gevraagd of er van het arrangement (incl. skipas), 1 skipas eruit gehaald kon worden omdat die persoon zwanger is en dus niet ging skiën. Omdat het geen probleem was vervolgde ik de boeking bij dit reisbureau. Nu waren de skipassen van een klein gebied, die evt. konden omgezet worden naar een groter gebied en dat wilden wij graag. Vervolgens kregen wij factuur 1 met keurig vermelding 1 persoon geen skipas met een verminderd bedrag (-€ 179) op de rekening. Maar het bedrag klopte niet omdat dit het bedrag van het kleine gebied was en dus zouden de andere skipassen ook voor het kleine gebied zijn. Hierover heb ik meteen contact opgenomen.

Ik kreeg excuses en factuur 2 heb ik ontvangen met  inderdaad benoemd 1 skipas met het grotere gebied (3 Vallees) € 288. Alleen.... nu hadden zij dit bedrag erbij opgeteld! Daarbij is dan ook nog dat het reisbureau administratie kosten (€ 15) rekent. Dat is niet erg, als zij het dan ook goed doen. Ik had al een aanbetaling gedaan en kreeg vervolgens later een nota van alleen het resterende bedrag, dus heb ik die optelsom niet bekeken en alleen dat resterende bedrag meteen overgemaakt. Totdat we de skipassen in Frankrijk gingen ophalen en wij 7 passen kregen. Ik heb daar uitgelegd waarom dat niet klopte en uiteindelijk hebben wij 6 passen geïnd.

Ik heb telefonisch contact gehad met het reisbureau, maar zij willen hooguit € 150 terugbetalen. Zij hebben mij een mail gestuurd om dit bedrag te declareren en daar kan ik het mee doen, maar daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik vind dit geen service en gewoon diefstal van € 138 !! Het totale bedrag van onze boeking was € 3500, dat vind ik nogal wat. Het is toch reëel om het hele bedrag van € 288 terug te geven? Ik hoop dat u hier misschien een beter oplossing voor heeft.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een klacht over de foutieve facturering van de geboekte skivakantie voor 7 personen door het reisbureau. Met het reisbureau was duidelijk afgestemd dat voor zes van de zeven reizigers een skipas benodigd was. Op plaats van bestemming bleken er toch zeven skipassen klaar te liggen. Uiteindelijk heeft u zes skipassen geaccepteerd. De reisorganisator is thans bereid slechts een gedeelte van de betaalde kosten voor de skipas te restitueren. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Nu op de reisovereenkomst duidelijk staat vermeld dat er voor zes van de zeven reizigers een skipas benodigd was, en u abusievelijk voor zeven skipassen heeft betaald maakt dat u recht heeft op teruggave van de volledige kosten voor een van de skipassen, derhalve hoeft u geen genoegen te nemen met restitutie van een gedeelte van een skipas.

Geschillencommissie

Indien het reisbureau ANVR is aangesloten, kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.