Dynamo 2e keer stuk bij auto van 7 jaar oud, kan dit zomaar?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 februari 2020

Ca 2,5 jaar geleden kochten wij onze Ford Focus station met half jaar garantie. Via een bedrijf Alphabet in Amsterdam als goed onderhouden lease auto.

Net na het half jaar garantie bleek de dynamo stuk, maar deze werd netjes vervangen en bekostigd door Alphabet zonder enige discussie. We moesten hem wel bij een merkdealer brengen en wij kozen hiervoor de Ford garage Splinter in Weesp. Zij gaven ons aan er een nieuwe dynamo in te zetten.

Nu net 2 jaar na het plaatsen van de nieuwe dynamo stond ik deze week ineens stil met de auto. Bij onze vaste garage gebracht in Weesp (niet de Ford dealer) en deze gaf aan dat het niet in de accu zat, maar aan de dynamo lag.

De dynamo laad teveel bij (15,5 ipv 14,8 V), de diode plaat is stuk en hierdoor ging de laatste tijd regelmatig verlichting stuk en trekt hij de accu leeg.

Contact opgenomen met de Ford garage, maar zij geven aan dat het jaar onderdelen garantie is verlopen en zij niet bereid zijn er iets mee te doen.

Mijn vraag is, kan dit zomaar? De auto is ca 7 jaar oud en dit wordt al de 3e dynamo. Wanneer ik google op internet zie ik op veel plekken terug dat bij normaal gebruik en onderhoud een dynamo ca 10 jaar mee zou moeten gaan, of ca 100.000 of meer km. Beiden is absoluut niet het geval.

Daarnaast ging onze garage er van uit dat er een gereviseerde dynamo is geplaatst, geen nieuwe (zoals wel aan ons was aangegeven) en ook dit voelt niet helemaal goed. Want is zo'n gereviseerde dynamo wel net zo goed als een nieuwe?

Het is een vrij kostbare reparatie, onze garage schat in dat het rond de 800 euro zal uitkomen. De auto is goed onderhouden, zowel voor onze tijd (gekocht met alle onderhoudsboekjes) als sinds wij hem in bezit hebben. Wij hebben periodiek ook een grote beurt etc laten uitvoeren, dus niet alleen maar apk o.i.d..

Kan een bedrijf dan zomaar zeggen dat wij het hier maar mee moeten doen en gewoon nu zelf die nieuwe dynamo moeten betalen?

En wie is nu eigenlijk in ons geval de juridische partij waar we mee te maken hebben? De Ford garage Splinter in Weesp die destijds de dynamo heeft geplaatst (waar dus Alphabet dus de rekening van heeft betaald) of juist Alphabet, omdat we daar de auto hebben gekocht (maar waarvan nu natuurlijk allang de garantie is verlopen en het nu ook eigenlijk gaat om die destijds nieuwgeplaatste dynamo)?

Of misschien zelfs de importeur omdat er misschien wel helemaal iets niet goed zit in die auto waardoor nu al voor de 2e keer de dynamo het heeft begeven?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Tweeënhalf jaar geleden heeft u bij Alphabet een gebruikte Ford Focus aangeschaft. De auto is geleverd inclusief zes maanden garantie. Binnen de garantie is in opdracht van de verkoper bij de Ford-dealer te Weesp de dynamo vervangen. Onlangs (auto is inmiddels 7 jaar oud) bleek de dynamo (waaronder de diodebrug) defect. Ford-dealer stelt dat de defecte dynamo buiten de garantietermijn valt. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Levensduur

Gemiddelde levensduur van een dynamo bedraagt circa 10 jaar.

Non-conformiteit (art 7:17 BW)

Het moge duidelijk zijn dat de dynamo ondeugdelijk is, niet geschikt is voor normaal gebruik. Derhalve voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst.

Terug naar verkoper

Voor een beroep op non-conformiteit dient u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Nu de Ford-dealer te Weesp als de importeur geen contractspartij zijn, dient u derhalve terug te gaan naar Alphabet.

Kosten vervanging

Wanneer er sprake is van non-conformiteit komen de reparatiekosten ingevolge art 7:21 lid 1 sub c BW juncto art 7:21 lid 2 BW voor rekening van uw verkoper (Alphabet).

Geschillencommissie

Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.