Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

APK

Vraag gesteld door C. Budding op 22 juni 2020

Mijn juist aangekochte auto is APK goedgekeurd door een keuringsstation zonder enig advies over reparatie. Een dag na de keuring heb ik een garage de auto nogmaals laten bekijken omdat ik koelvloeistof zag liggen onder de auto. Daaruit bleek dat de uitlaat lek was en op diverse plekken geplakt en met verf gespoten, de remschijven vervangen moesten worden en de motor koelvloeistof lekte. Kan niet mee gereden worden. Het APK station zegt min of meer jammer voor u maar wij kunnen er niets mee. Wat voor waarde heeft APK keuring als een “goedgekeurde” auto niet de weg op kan en van alles mankeert?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De recent aangekochte auto vertoonde daags na de APK diverse gebreken zonder aantekeningen op het rapport. U vraagt wat dan de waarde is van deze verplichte keuring.

In ieder geval té weinig om daarop altijd te kunnen baseren dat het een goede koop is. De APK is gericht op de minimale veiligheids- en milieueisen en het rapport biedt nog de mogelijkheid enigszins een reparatieadvies mee te geven wanneer dat geen afkeur betreft. Wat betreft de koelvloeistoflekkage geldt daarvoor het volgende adviespunt;

RA2 – vloeistoflekkage
Onderdelen van motorvoertuigen en aanhangwagens in gebruik genomen vóór 1 januari 2018 (geen onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem) die met uitzondering van water, overmatige vloeistoflekkage hebben, moet u als reparatieadviespunt aangeven.

Dan worden de vloeistoffen uitgezonderd die normaal gesproken tóch in het milieu terecht komen zoals ruitenvloeistof en condenswater van de airco. Wat de koelwaterlekkage betreft had dit als reparatieadvies aangemerkt moeten worden, mits tijdens de keuring aanwezig.

Wat de uitlaat betreft, dient deze gasdicht te zijn en deugdelijk gemonteerd. Dus een lekkage ten tijde van de APK is duidelijk afkeur. Er bestaat géén reparatieadvies voor de uitlaat maar een hele concrete afkeur wanneer deze niet aan het bovengenoemde voldoet.

Wat betreft de remmen kan het volgende adviespunt van toepassing zijn;

AC5
Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren. Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom kunt u een algemene omschrijving gebruiken voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem (alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).

Ik weet inhoudelijk niet wat er mis is met de remschijven en in hoeverre de keurmeester dit had moeten opmerken zonder het demonteren van bijvoorbeeld de wielen. Maar wat de eerst genoemde gebreken betreft, maakt deze APK van één dag oud op z'n minst twijfelachtig. U zou om die reden een bezwaarprocedure kunnen opstarten bij de RDW. Dat lijkt mij een terechte overweging.