Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waterpomp defect binnen een maand, non-conformiteit?

Vraag gesteld door op 4 maart 2020

Ik heb een Mini Cooper S uit 2007 gekocht met een kilometerstand van 139.000 km.

Binnen een maand na aanschaf en na in totaal zo'n 500 km gereden te hebben, functioneert de waterpomp niet goed: de motor raakt oververhit (rood lampje).

De verkoper probeert nu te ontkrachten dat er sprake is van non-conformiteit (art. 7:17, BW). Hij geeft aan dat de waterpomp bij verkoop goed was. Deze kon volgens hem toen niet slecht geweest zijn, omdat ik het anders tijdens de eerste rit had moeten merken.

Klopt het dat het slecht functioneren van de waterpomp meteen merkbaar zou moeten zijn?

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een occasion gekocht. Korte tijd na aankoop bleek de waterpomp defect, waardoor de motor niet goed wordt gekoeld. De verkoper stelt dat de waterpomp bij verkoop goed was en dat u het defect anders al eerder had opgemerkt. U wilt graag weten of het klopt dat u het defect aan de waterpomp al eerder had moeten opmerken en of u een beroep kunt doen op non-conformiteit. 

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. In beginsel moet u als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Consumentenkoop

In het geval van een consumentenkoop wordt de bewijslast voor de eerste 6 maanden na aankoop omgedraaid. De verkoper zal dus moeten bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was op het moment van aankoop. Met andere woorden de verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek is ontstaan door onjuist gebruik of verkeerd onderhoud. Dit volgt uit art. 7:18 BW.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld. 

Conclusie

Ik raad u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel van de waterpomp. Het gebrek is u duidelijk geworden binnen 6 maanden na aankoop, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het gebrek niet bestond bij aankoop, zal hij over moeten gaan tot kosteloos herstel. Als u er onderling niet uitkomt en u een rechtsbijstandverzekering heeft, raad ik u aan deze in te schakelen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit verwijs ik u graag naar onze website.