Recht op schadeclaim vertraging vlucht
Vraag gesteld door W.A.M. van Vliet op 22 januari 2020
Ik heb twee vragen:
1. Op 15-1-2020 van Charleroi naar Alicante gevlogen. Vliegveld Alicante was gesloten door brand op dak terminal, ontstaan door werkzaamheden aan het dak. Vliegtuig is doorgevlogen naar Valencia. We zijn met de bus naar Alicante gebracht. Vertraging 4 uur. Vraag: kan ik een schadeclaim indienen i.v.m. vluchtvertraging ontstaan door gesloten vliegveld veroorzaakt door brand?
2. Op 19-1-2020 reis van Alicante naar Charleroi, vertrektijd 20.20 uur. Zware storm Gloria voorspeld. Omdat we persé 19-1-2020 terug moesten en bang waren dat er niet gevlogen kon worden, hebben we een nieuw ticket geboekt voor de ochtenduren vertrek 9.20 uur op 19-1-2020 van Alicante naar Antwerpen. Wel bij dezelfde maatschappij ( tui ). Omboeken was niet mogelijk omdat op dat moment niet bekend was of er gevlogen werd ja of nee. Om 13.00 uur de mededeling gekregen dat vliegveld Alicante werd gesloten. Een sms voor de vlucht van 20.20 uur gekregen om 15.00 uur dat iedereen zich moest verzamelen in Alicante en dan met de bus naar Murcia vliegveld werd gebracht om van daaruit te vertrekken naar Charleroi.
Vraag: heb ik recht op teruggaaf van niet gebruikt ticket kosten van vlucht 20.20 uur van Alicante naar Charleroi?
Antwoord van Lisette
ANWB Expert
Uw vlucht van 15 januari van Charleroi naar Alicante is omgeleid naar Murcia, omdat op Alicante niet kon worden geland wegens brand. U bent met de bus naar Alicante gebracht, waar u vier u later bent aangekomen. U zou op 19 januari terugvliegen van Alicante naar Charleroi. Omdat het onzeker was of uw vlucht van 20.20 uur zou vertrekken, hebt u een vroegere vlucht (9.20 uur) geboekt. De vlucht van 20.20 uur is met een omweg vanuit Murcia naar Charleroi uitgevoerd. U vraagt of 1. recht heeft schadevergoeding voor de vertraging naar Alicante en 2. of u de niet gebruikte tickes van de terugvlucht van 20.20 uur krijgt terugbetaald.
U heeft geen recht op schadevergoeding wegens de vertraging van uw vlucht op 15 januari. De brand van de terminal, waardoor het vliegveld was gesloten, is overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. Als er sprake is van overmacht dan is de luchtvaartmaatschappij dan hoeft de luchtvaartmaatschappij u geen vergoeding uit te betalen.
Voor wat betreft de terugvlucht heeft u zelf nieuwe tickets voor een vroegere vlucht geboekt, zonder dat er al sprake was van annulering door de luchtvaartmaatschappij. In dat geval hoeft de luchtvaartmaatschappij de niet gebruikte tickets van de vlucht van 20.20 uur terug te betalen. Die vlucht is ook doorgegaan, zij het via Murcia. Alleen als de luchtvaartmaatschappij de vlucht van 20.20 uur had geannuleerd, had u recht op terugbetaling van de ticketprijs. U heeft geen recht op terugbetaling van de tickets van de vlucht van 9.20 uur, omdat u die op eigen initiatief heeft aangeschaft.
Over uw rechten als vliegtuigpassagier vindt u informatie op onze website.
Deel deze pagina