Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met versnellingsbak VW Golf Variant

Vraag gesteld door op 13 maart 2020

Ik heb 4 maanden geleden een occassion gekocht (VW Golf Variant, *-***-**). Ik heb in de voorwaarden opgenomen dat de koppeling gecontroleerd moet worden en niet versleten mag zijn. Nu 6000 km later, heb ik problemen met mijn versnellingsbak en zegt de garage dat dit geheel aan mijn rijstijl te wijten is. Het probleem zou recent zijn en zij hadden het bij een eerdere controle (rijden) niet vastgesteld voor afleveren.

Nu rijd ik al bijna 20 jaar auto met een historie van een oude VW Golf (eerste oude autootje), een Peugeot 107, een Peugeot 2008 (laatste Peugeots nieuw gekocht) en nog nóóit problemen gehad met koppelingen of rijstijl. Ik kan gewoon niet geloven dat ik dan nu vanuit het niets een koppeling en versnellingsbak aan gort zou rijden in 6000 km.

Mijn vraag is natuurlijk: welke acties maken kans om hier tegen te ondernemen? Is een second opinion nog zinvol ná reparatie? Zijn er voorwaarden of regels dat VW niet zomaar mag zeggen vier maanden na aankoop dat dit geheel mijn probleem is? Heeft het zin om mijn rechtsbijstand verzekering in te schakelen om een bepaald recht te halen? Ik hoor graag of jullie me iets van een strohalm kunnen aanreiken, want ik ben hier echt boos over.

Overigens ben ik ook geschrokken: want áls het wel mijn rijstijl is (dat kan ik me niet voorstellen) dan zou dat betekenen dat ik over vier maanden weer hetzelfde probleem zou moeten hebben: hoe kan ik vaststellen of dat het écht rijstijl is of érgens een verkeerde afstelling?

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een occasion gekocht. Na enkele maanden merkte u dat de motor hoge toeren maakt en vervolgens even afslaat. U heeft dit bij de verkoper gemeld. De verkoper heeft vervolgens geconstateerd dat dat de koppeling slipte en dat deze vervangen moest worden. De verkoper stelt dat de koppeling een slijtage-onderdeel is en dat de schade aan de koppeling te wijten is aan uw rijstijl. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is ten aanzien van de kosten voor vervanging van de koppeling.

Garantie

In de garantievoorwaarden zijn problemen met o.a. de koppeling uitgesloten. U kunt dus geen beroep doen op de overeengekomen garantie. Dit betekent niet dat u geen beroep kunt doen op uw wettelijke rechten.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. De auto moet de eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn. Welke redelijke verwachtingen u van de auto mag hebben zijn o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, het bouwjaar, de kilometrage en de koopprijs.

Aard van het gebrek

De koppeling is een zogenoemd slijtage-onderdeel. Afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder zal de koppeling eerder aan vervanging toe zijn. Volgens onze automotive experts lijkt de drukgroep te heet te zijn geworden. Dit duidt op een bedieningsfout. Het is goed mogelijk dat de basis voor de schade eerder is ontstaan dan in de laatste door u gereden kilometers.

Consumentenkoop

Volgens de Nederlandse wet moet bij een consumentenkoop de verkoper bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was op het moment van levering, als het gebrek zich openbaart in de eerste 6 maanden na levering.

Rechten bij non-conformiteit

Als het gebrek al bestond op het moment van levering en u dit gebrek niet hoefde te verwachten, kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van dit gebrek eisen.

Conclusie

Ik raad u aan de verkoper (schriftelijk) aan te spreken tot kosteloos herstel van de koppeling. U kunt daarbij aangeven dat u een beroep doet op non-conformiteit van de auto en kosteloos herstel eist (art. 7:17 jo. 7:21 BW). Ook geeft u aan dat u ervan uitgaat dat het gebrek al bestond op het moment van levering en dat de verkoper zal moeten bewijzen dat het gebrek toen (nog) niet bestond (art. 7:18 lid 2 BW).

Als u er onderling niet uitkomt, kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen. U kunt ook uw rechtsbijstandverzekering inschakelen als u die heeft.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.