Koppeling

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 maart 2020

De ford focus met kenteken *-***-** die ik op 16-03-2018 bij de dealer Bogman Heerlen gekocht heb en tot eind december 2019 naar volle tevredenheid mee gereden heb, is in begin 2019 teruggeroepen ivm koppelingsproblemen (software). Na de check was niets bijzonders geconstateerd. Echter in december zakte de koppelingspedaal tot aan de bodem en was schakelen bijna onmogelijk.

De auto is vervolgens op 21-01-2020 gerepareerd. Het betrof een gebroken hoofdkoppelingscilinder die vervangen moest worden. Ik heb hier 3 en een half uur op gewacht. Het zou een reparatie zijn van max 2 uurtjes. Er werd mij verteld dat het nog al moeilijk was gegaan. kosten 382 euro (zie rekening).

Na exact een week ontstond hetzelfde probleem. Nu zou er niet goed ontlucht zijn. hier gingen 3 dagen over heen. Gisteren 09-03-2020, weer de pedaal op de bodem en was er zo goed als niet meer mee te rijden.

Dealer gebeld en vanmorgen 10-03-2020 de auto gebracht. Vanmiddag telefonisch bericht gekregen dat de gehele koppeling inclusief vliegwiel etc. vervangen moest worden. kosten 1900 en euro minus het bedrag van 382 euro, dat ze ter compensatie, in mindering zouden brengen. Ik ben hier zeer teleurgesteld in. Enerzijds omdat ik bij hun al mijn derde auto gekocht heb (vaste en tevreden klant dus). Anderzijds omdat ik vind dat in mijn beleving geen goede eerste diagnose is gesteld.

Als leek kan ik mij voorstellen dat het rijden met een niet goed gepareerde "koppeling" niet ten goede komt aan het geheel.

1900 euro reparatie die mijn inziens voorkomen had kunnen worden, is heel veel geld voor een auto die net 80.000 km gelopen heeft, altijd zijn beurten heeft gehad en rustig mee gereden wordt. Ook heb ik mijn vraagtekens inzake de terugroepactie waar wellicht iets te lichtzinnig mee om is gesprongen. Graag zou ik u om een goed advies willen vragen om dit op te lossen.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Uw auto heeft een terugroepactie gehad i.v.m. koppelingsproblemen. De dealer heeft toen geen bijzonderheden geconstateerd. Enige tijd later ontstonden er problemen met het koppelingspedaal. De dealergarage heeft toen de hoofdkoppelingscilinder vervangen. Korte tijd later kwamen de problemen terug. Na diagnose bleek het systeem niet goed ontlucht. Wederom kwam de klacht terug, waarop de dealergarage geconstateerd heeft dat de hele koppeling en het vliegwiel moeten worden vervangen. De dealer heeft voorgesteld de kosten voor de vervanging van de hoofdkoppelingscilinder in mindering te brengen op de vervangingskosten voor de koppeling en het vliegwiel.  U wilt graag weten wat uw rechtspositie is ten aanzien van deze kosten.

Bekend gebrek

Er bestaat een probleem met het dubbelmassa vliegwiel en de koppeling bij een serie afgeleverde auto’s. Gelet op het bouwjaar en het type motor valt uw auto met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in deze serie. Dit gebrek is bij een groot aantal motoren aanwezig en wordt geacht aanwezig te zijn vanaf het moment van aankoop. Dat het gebrek zich bij uw auto op een later moment heeft geopenbaard, maakt hiervoor niets uit.

Conformiteit

U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Zoals uit het bovenstaande blijkt, is er sprake van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten op grond van de koopovereenkomst. Op grond van de wet heeft u in dat geval recht op kosteloze reparatie/vervanging van het vliegwiel en de koppeling.

Overige gebreken

Het terugvallen van het koppelingspedaal lijkt een probleem dat losstaat van het bekende gebrek in de koppeling en het vliegwiel. De problemen met het pedaal zijn zeer waarschijnlijk ook niet van invloed geweest op het gebrek in het vliegwiel en de koppeling.

Conclusie

Ik raad u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloze vervanging van het vliegwiel en de koppeling op grond van non-conformiteit (art. 7:17 jo. 7:19 BW). Mocht u er onderling niet uitkomen dan kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u deze inschakelen.

Voor meer informatie over conformiteit verwijs ik u graag naar onze website. Hier vindt u ook modelbrieven die u kunt gebruiken om de verkoper aan te spreken tot herstel van het gebrek.