Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klacht na aanschaf fietsen en verkoper wil fietsen niet terugnemen

Vraag gesteld door op 30 april 2020

In het eerste kwartaal van 2019 hebben mijn man en ik 2 fietsen gekocht. Op 12 juni 2019 werd de fiets van mijn man geleverd en die van mij op 29 juni. Het betreft 2 fietsen van Gazelle Orange C8 HMS met een automatisch schakelsysteem. Al snel merkten we dat de schakeling niet deed wat hij moest doen, we zijn inmiddels 4 keer terug geweest in een paar maanden (in juni, augustus, september en oktober).

Telkens als we de fietsen hadden teruggebracht, vertelde ze ons dat de fiets weer opnieuw was afgesteld en dat het nu goed zou moeten zijn. Maar dat leverde nooit het gewenste resultaat op. De motor is van Symano, ook zij hebben naar de fiets gekeken (oktober) om de fiets goed af te stellen, maar daarmee was het probleem wederom niet weg.

Zodra je kracht zet op het pedaal om te kunnen fietsen gaat de fiets automatisch schakelen en schiet van zijn 4 naar de 1 en weer terug. Dat gaat gepaard met schokken en geluid, wat niet bij een fiets past. Ook lijkt het soms of je door het schakelsysteem heen trapt. Daarnaast lijkt het een schurend geluid te zijn, wat niet aangenaam is.

In januari overleed mijn man (na een lange ziekteperiode) en ben ik direct naar de fietsenzaak teruggegaan en heb ik aangegeven dat ik de fietsen niet meer terug wil en dat ze niet goed zijn. Ze gaf bij mij aan dat ik naar huis moest gaan en de tijd moest nemen om het verlies te verwerken. Eind maart ben ik weer teruggegaan naar de fietsenzaak. Ze gaf aan dat ze het vervelend voor me vond en ik mocht een andere fiets proberen. Verder heeft ze mij geadviseerd een mail te sturen naar Gazelle om het met ze op te lossen. Ik moest maar met Gazelle tot een oplossing komen, want volgens haar hoefte zij hier niks aan te doen.

We zijn voordat we de fiets kochten bij het experience center in Hoevelaken geweest van Gazelle. Ik heb atrose in mijn handen en dat is de reden dat ze voor een automatisch schakelsysteem hebben geadviseerd. De fiets van mijn man hebben ze in de fietsenzaak geadviseerd, zodat we gelijk op konden fietsen. Ik heb een uitgebreide mail naar de fietsenzaak gestuurd en zij zou deze aanvullen en naar gazelle sturen. Echter geeft Gazelle aan dat de enige oplossing is dat ze het schakelsysteem zouden ombouwen naar een handmatig schakelsysteem. Dat is voor mij niet de oplossing en al helemaal niet voor de fiets van mijn man.

Ik heb geen vertrouwen meer in de fietsen. Afgelopen zaterdag ben ik wederom langs de fietsenzaak geweest om tot een oplossing te komen. Echter willen zij daar niet aan mee werken. Ze wil de fietsen niet terugnemen, ze wil de fietsen alleen maar inkopen en dat gaat dan tegen de inruilwaarde van wat de fiets nu waard zou zijn. Dat komt inmiddels (in april) overeen met de helft van de waarde van de fiets, terwijl ik in januari al terug ben geweest met de melding dat de fietsen niet goed zijn en niet voldoen aan de wensen en de verwachting die je van de fietsen van deze prijsklasse mag verwachten.

Wat ik graag wil weten is of de fietsenzaak de fietsen niet verplicht is terug te nemen, gezien het feit dat de klachten al vanaf het eerste moment aanwezig zijn en ze de klacht niet kunnen oplossen, behalve dan de fiets te veranderen naar een handmatig schakelsysteem. Daar kan ik niet mee in stemmen. Ik los het liever niet juridisch op, maar op dit moment voelt het alsof ik geen andere mogelijkheid heb. Overigens wil de fietsenzaak alleen maar de inruilwaarde bieden als ik daar een nieuwe fiets van dezelfde waarde voor terug koop.

Ik verneem graag wat jullie juridisch advies is en of het zinvol is de verkoper aan te schrijven.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft twee fietsen aangeschaft met een automatisceh versnelling. Al snel leek deze versnelling niet te werken. U bent een aantal keer naar de verkoper terug geweest. Deze heeft het probleem tot op heden niet kunnen oplossen. U vraagt wat uw rechten zijn.

Als u een fiets koopt moet deze uiteraard goed functioneren. Als vaststaat dat de automatische versnelling niet werkt moet dat, onder garantie, worden opgelost. De verkoper is in dit geval uw aanspreekpunt. De verkoper moet zorgen dat de versnelling goed werkt. De fabrikant kan hierbij worden betrokken, maar u heeft de fiets niet van de fabrikant gekocht. U kunt zelf de fabrikant dan ook niet aanspreken. Is reparatie niet mogelijk en is de fiets niet geschikt voor normaal gebruik, dan kunt u de koop ongedaan maken.

U heeft de verkoper een aantal keer de gelegenheid gegeven om het euvel te verhelpen. U zou de verkoper nu een ingebrekestelling moeten sturen om aan te geven dat zij de laatste gelegenheid krijgen om het probleem voorgoed te verhelpen. Lukt dat niet en is de fiets daardoor niet naar behoren te gebruiken, dan kunt u in de ingebrekestelling aangeven dat u dan de koop ongedaan wil maken. Een redelijke afschrijving kan worden gevraagd, maar dan moet wel rekening worden gehouden met het feit dat u de fiets teruggeeft wegens een gebrek.

Informatie over de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken en een voorbeeld van een ingebrekestelling vindt u op onze website:
 
Komt u er met de verkoper niet uit, dan kunt u uw klacht mogelijk voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers in Den Haag. U zou dat in de voorwaarden van de fietsenzaak kunnen nakijken. In dat geval kan er ook een deskundige naar de fietsen kijken die onderzoek kan doen naar de versnelling. Dit is een laagdrempelige procedure waar u geen rechtsbijstand voor nodig heeft.