Gent LEZ

Vraag gesteld door J.W. Verstegen op 17 maart 2020

Vorige maand waren mijn vrouw en ik in Gent en hebben wij overnacht in een hotel in het centrum. Wij hebben na aankomst 's middags de auto in de parkeergarage gezet en zijn de volgende ochtend weer vertrokken.

Afgelopen zaterdag kreeg ik een boete van €150,- euro omdat ik onaangemeld in de zogenaamde LEZ Gent had gereden. Hoe had ik dat kunnen weten? Niemand heeft mij hiervan op de hoogte gesteld.

Ik heb mij inmiddels aangemeld en mag met mijn auto tot 2027 kosteloos Gent inrijden. Die boete lijkt mij daarom volstrekt buiten proporties. Zeker ook omdat naar mij nu is gebleken in Antwerpen Nederlandse auto's wel kunnen worden gescreend.

Ik neem aan dat meer leden hiermee te maken hebben gehad. Gaat de ANWB hier actie op ondernemen? Samen sta je sterk zou ik zeggen! Wat raad u mij aan te doen?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft een boete van 150 euro ontvangen omdat u met de auto in Gent  geweest bent zonder dat u zich van tevoren heeft aangemeld. Niemand heeft u op de hoogte gesteld dat dit moest gebeuren. Bovendien vindt u de boete erg hoog en u bent het er niet mee eens. Inmiddels heeft uzich aangemeld en u kunt nu zonder problemen Gent inrijden tot 2027. U vraagt zich af of de ANWB hier actie op gaat ondernemen.

LEZ in Gent

Het klopt dat de stad Gent sinds 1 januari 2020 een lage-emissiezone heeft ingesteld, binnen de stadsring R40. De regelgeving in Gent komt vrijwel overeen met die in Antwerpen, maar registratie van het voertuig is verplicht.

De boete voor deze overtreding is 150 euro. Naar onze mening heeft het niet veel zin om tegen deze boete in beroep te gaan. U had immers vooraf kunnen nagaan wat de eisen zijn, dus u had het kunnen weten.

Wat doet de ANWB

Met u is de ANWB van mening dat er meer eenheid en duidelijkheid moet komen over de regelingen. Hier kunt u de uitgangspunten lezen die de ANWB hanteert. Daarbij hoort onder andere duidelijkheid over de regeling, dat ook inhoudt dat niet iedere regio een nieuw systeem moet bedenken. Daarover is of gaat de ANWB in gesprek met wegbeheerders die niet aan deze uitgangspunten voldoen. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere EU-landen, bijvoorbeeld voor de stad Antwerpen. Daar heeft de ANWB meegepraat over het gebruik van een 'digitaal' vignet waar in ieder geval geen aankoop of het plakken van een echt vignet nodig is.

Afgelopen week hebben onze belangenbehartigers de stad Gent bezocht en is naar aanleiding van dat bezoek besloten om de registratieplicht van Nederlandse voertuigen voor de stad Gent te schrappen.

We benutten iedere mogelijkheid om in dit geval de ledenwensen kenbaar te maken maar kunnen de wet en regelgeving van andere landen niet wijzigen. Wel kunnen we ons best doen om de informatie voor onze leden zo toegankelijk en begrijpelijk mogelijk te maken.

Uitgebreide informatie over milieuzones is te vinden op onze website. Bekijk hier de milieuzones in België.