Garantie op koop tweedehands camper

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 april 2020

We hebben op 17-2-2020 een camper la Strada (Mercedes sprinter) gekocht voor ca 13500 euro en km stand 271.300 km uit 1995. Op 19-2-2020 APK keuring kosten verkoper. Een week later de kenteken overdracht. Een paar weken daarna uitleg gehad omtrent gebruik. Toen gezien dat er een scheur van 38 cm zat aan voorruit aan de passagierskant. Kon geen kwaad volgens de verkoper.

Hoe lang die scheur er zat weet ik niet bij de koop was dit niet opgevallen. Camper heeft al die tijd binnen gestaan. Buiten was het wel eerder opgevallen denken wij. Op 11-4-2020 camper opgehaald. Camper heeft al die tijd in de garage gestaan van de verkoper.

Camper schoongemaakt die dag en toen kwamen de gebreken aan het licht:

  1. Deur douche toilet zit niet goed in het slot. Van binnen uit kan dit niet worden geopend.
  2. Achterklep twee sloten waarvan 1 niet op slot kan (volgende de verkoper wel).
  3. Gasfornuis bleek na schoonmaken en na weghalen van de gasverspreider intern een grote klop roest te zijn. Ik heb geen idee waar het gas uitkomt. Kan geen kwaad volgens de verkoper. We durven het gas echter niet aan te steken.
  4. Ingebouwde koelbox had geen spanning. Box werkt wel op de sigarenaansteker. Na controle nergens spanning op de WCD's.
  5. Na een kort ritje op 12-4-2020 (ca 50 km) bleek dat de scheur in voorruit opeens 42 cm te zijn. Dat is volgens mij iets anders dan kan geen kwaad.


Op 14-4-2020 de verkoper op de hoogte gebracht van de gebreken. Hij was in beginsel niet bereid enige moeite te nemen om de gebreken op nemen. Later zou hij wel even kijken maar de scheur in het raam was niet zijn probleem. Hij had nu geen tijd maar zou binnen ca 2 weken contact opnemen voor een afspraak. Volgens verkoop contract hebben wij 3 maanden garantie, maar waarop weet ik niet.

Weet u wat wij wel kunnen verhalen garantie door verkoper, en is de termijn van 2 weken redelijk? Had de verkoper ons moeten wijzen op de scheur in de voorruit? Of die scheur er al zat op datum koop weten we niet.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een tweedehands camper gekocht. Bij deze koop is een garantie van drie maanden overeengekomen. Bij de aflevering en na een schoonmaakbeurt heeft u verschillende gebreken aan de camper ontdekt. De verkoper is bereid om de gebreken te bekijken, maar heeft in ieder geval laten weten één van de gebreken, een scheur in de voorruit niet te herstellen. U wilt graag weten of de gebreken onder garantie hersteld moeten worden door de verkoper. Ook wilt u graag weten of het redelijk is dat de verkoper pas na twee weken bereid is om een afspraak in te plannen.

Garantie

Bij de koop is een garantie van 3 maanden overeengekomen. Uit de koopovereenkomst volgt dat alleen aanspraak kan worden gemaakt op deze garantie na bijbetaling. Het is mij niet duidelijk of en zo ja welke garantievoorwaarden van toepassing zijn c.q. welke bedragen zijn bijbetaald om de garantie te verkrijgen. Op grond van de wet wordt bij twijfel over de betekenis van een beding de voor de koper meest gunstige uitleg aangehouden. U mag er daarom vanuit gaan dat u de meest uitgebreide garantie bent overeengekomen.

Los van de door partijen overeengekomen garantie, kunt u mogelijk een beroep doen op non-conformiteit.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. De auto moet de eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn. Welke redelijke verwachtingen u van de auto mag hebben zijn o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, het bouwjaar, de kilometrage en de koopprijs. In beginsel moet de koper het gebrek bewijzen en bewijzen dat het gebrek al aanwezig was op het moment van de koop.

Consumentenkoop

Volgens de Nederlandse wet moet bij een consumentenkoop de verkoper bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was op het moment van levering, als het gebrek zich openbaart in de eerste 6 maanden na levering.

Onderzoeksplicht

De koper moet (zeker bij) de koop van een occasion onderzoeken of het product voldoet aan zijn verwachtingen. Bij de koop van een gebruikt product zoals een tweedehands camper mag u er niet zomaar vanuit gaan dat de camper voldoet aan uw verwachtingen. U heeft als koper de verplichting om onderzoek te doen, zoals het maken van een proefrit en door te vragen bij de verkoper.

De verkoper heeft een informatieplicht. Hij moet u informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Van een professionele verkoper mag u verwachten dat hij het product en eventuele gebreken kent en had hij u op de door u ontdekte gebreken moeten wijzen.

Gebreken

De door u genoemde gebreken zijn achtereenvolgens: het hang- en sluitwerk van de douche en van de achterklep, roestvorming in het gasstel, een probleem met de elektra en een scheur in de voorruit.

Conclusie

Over het algemeen wordt 10 werkdagen gezien als een redelijke termijn. Ik raad u aan om de bevindingen en het voorstel van de verkoper af te wachten. Als het voorstel van de verkoper naar uw idee niet redelijk is, heeft u op grond van de overeenkomst en de wet de navolgende rechten.

Er vanuit gaande dat het hang- en sluitwerk af fabriek gemonteerd is, zou vervanging hiervan op grond van de garantie kunnen worden afgedwongen van de verkoper. Gas- en elektronica worden expliciet uitgesloten van de garantie bij campers ouder dan 8 jaar. Ik zie geen gronden om herstel van het gasstel te verlangen. Mogelijk werkt het gaststel en bovendien mag van een 25 jaar oud gasstel nu eenmaal minder verwacht worden dan van een nieuw gasstel. U mocht verwachten dat de WCD’s spanning geven. U hoefde dit niet te onderzoeken. U kunt een beroep doen op non-conformiteit en de verkoper aanspreken tot kosteloos herstel van de WCD’s. Ten slotte de scheur in de ruit. U heeft deze scheur opgemerkt bij aflevering. Naar mijn mening kunt u dan ook geen herstel van deze schade vorderen.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.