Compensatie ivm staking

Vraag gesteld door C.M. Mercera-Prins op 19 februari 2020

Op 27 dec 2019 zouden wij met Easy Jet van A'dam naar Lissabon gaan. Een pakketreis/stedentrip (4 dgn) geboekt bij Kras. Op weg naar de gate kregen wij te horen dat de vlucht was gecanceld ivm een staking van het grondpersoneel van Easy Jet in Lissabon. Wij konden de volgende dag heen echter dat was voor ons niet meer de moeite waard, en zijn huiswaards gegaan, met de mededeling van Kras en Easy Jet dat de kosten vergoed werden.

Tot op heden willen zij echter niets vergoeden. Kras niet, Easy Jet niet en de Europeesche verzekering ook niet. Wat kunnen wij nu nog doen om desnoods een gedeelte van de kosten a 850 euro vergoed te krijgen?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een pakketreis geboekt voor een stedentrip Lisabon. U kreeg op de luchthaven het bericht dat de vlucht niet door kon gaan wegens een staking van het grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij. U heeft het aanbod gehad om de eerst volgende dag alsnog naar Lisabon af te reizen. Na de mededeling dat u de kosten vergoed zou krijgen bent u huiswaarts gekeerd. Alle betrokken partijen wijzen uw vraag om kostenvergoeding af. U wilt graag weten wat u rechten zijn.

Vergoeding luchtvaartmaatschappij

Op grond van een Europese verordening heeft u recht op compensatie ten aanzien van de annulering van de vlucht. Gelet op de afstand en de duur van de vertraging kunt u bij de luchtvaartmaatschappij een compensatie van € 400,- per reiziger claimen. 

Voor meer informatie over het claimen van de compensatie bij de luchtvaartmaatschappij verwijs ik u graag naar onze website. 

Voor de luchtvaartmaatschappij geldt dat een staking van het eigen personeel niet kan zorgen voor een overmachtssituatie bij annulering van de vlucht.

Vergoeding reisorganisatie

Op grond van de wet heeft u bij opzegging van de reisovereenkomst op grond van een niet aan u toe te rekenen omstandigheid recht op teruggave van de reissom. Als u op het vliegveld de reisorganisatie hebt medegedeeld dat u de reisovereenkomst omdat u niet (tijdig) kon vertrekken wenste op te zeggen, kunt u de reissom ad € 850,- terugvorderen van de reisorganisatie.

Uit het aanbod om de reis de volgende dag te hervatten en uw afwijzing hiervan kan worden begrepen dat de reisorganisator de reisovereenkomst heeft opgezegd en u een ander aanbod heeft gedaan van gelijke of betere kwaliteit. Ook in dat geval heeft u recht op teruggave van de reissom.

Vergoeding derving reisgenot en vervolgschade

De grondstaking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij is voor de reisorganisatie een overmachtssituatie, tenzij deze organisatie vooraf al bekend was met de staking. In een overmachtssituatie geldt dat geen aanspraak gemaakt kan worden op schadevergoeding wegens derving reisgenot en voor de vervolgschade.

Conclusie

U heeft recht op teruggave van de reissom en op een schadevergoeding vanuit de luchtvaartmaatschappij. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft raad ik u aan deze in te schakelen. Voor de teruggave van de reissom  kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie reizen. Ook is het raadzaam om de voorwaarden van verzekeringen en eventueel credit cards na te kijken. Vaak kan een vergoeding worden gevorderd bij een vertraging van meer dan acht uren.

Voor de claim op grond van de Europese verordening raad ik u aan de diensten van een hierin gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Bijvoorbeeld euclaim.nl.

Voor meer informatie over uw rechten als reiziger verwijs ik u graag naar onze website.