om de 5 weken moet wegenwacht mij helpen bij 3 jaar oude volvo plugin

Vraag gesteld door Ontevredenvolvoeigenaar op 19 oktober 2017

Ik heb een Volvo v60 die nu 3 jaar oud is. De problemen met deze auto zijn groot. Dit begon al na enkele weken met het uitvallen van het dashboard, telefoonconnectie, radioconnectie. Vervanging van ISG starter, vervangen aircopomp. Na het vervangen de aircopomp gaat het helemaal mis en is de ANWB al 3 keer binnen 15 weken aanwezig geweest om op weg te helpen. De laatste keer moest de auto worden afgevoerd naar de Volvo dealer. Hier bleek dat de aircopomp weer kapot was. Lijkt mij sterk. Op de vraag of er nog meer problemen te verwachten was, werd dit positief bevestigd. Wat kan ik doen. De auto blijkt zeer onbetrouwbaar.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een drie jaar oude Volvo v60 met veel gebreken. Na het vervangen van een van de gebreken, de aircopomp, gaat het mis en is de auto naar de dealer afgevoerd. Daar blijkt dat de eerder vervangen aircopomp weer kapot is gegaan. De dealer gaf ook aan dat er nog meer problemen met de auto te verwachten zijn. U vraagt zich af wat te doen.

Indien een product niet voldoet aan de redelijke verwachting, die u op grond van de overeenkomst ervan zou mogen hebben, dient de verkoper het product te herstellen of anders te vervangen. (art 7:21 BW) Een en ander dient binnen redelijke termijn te worden uitgevoerd zonder ernstige overlast voor de koper.

Occasiontest

De betreffende auto is volgens onze occasiontest niet vrij van defecten. In het onderhavige geval ga ik er vanuit dat de elektronische mankementen (uitvallen van het dashboard, telefoonconnectie, radioconnectie en ISG starter) verholpen zijn. Echter de aircopomp blijft problematisch ook na het vervangen daarvan. Ik kan het me goed voorstellen, dat u inmiddels geen vertrouwen meer hebt in de auto.

Vervanging auto
Echter, hebt u niet zondermeer recht op een nieuwe/gelijkwaardige auto. Wanneer er sprake is van een gebrek, dient u in eerste instantie altijd de verkoper de gelegenheid te geven het gebrek te herstellen. Als de verkoper het probleem niet oplost, dient u deze in gebreke te stellen. Als reparatie niet (meer) mogelijk blijkt, dan zou vervanging van de auto een mogelijkheid kunnen zijn. Maar als reparatie goedkoper en sneller is, dan mag u geen vervanging eisen. Als een gebrek terug blijft komen, dan zou vervanging een mogelijkheid kunnen zijn.

U vindt meer informatie op onze website. U kunt daarnaast gebruik maken van ons stappenplan.