Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gekochte auto blijkt niet goed. Waar heb ik nog recht op?

Vraag gesteld door Lucy 82 op 6 maart 2015

Begin december 2014 hebben wij een Peugeot 207 van 'A kwaliteit' gekocht met garantie. Al gauw kreeg de peugeot gebreken. Eerst was er een achterlicht wat lek, dit werd opgelost door aan de onderkant een gaatje erin te boren zodat het water weg kon. Toen maakte de motor een tikkend geluid, dit is ook opgelost. Daarna hing op een gegeven moment de uitlaat los, ook opgelost. Ook verbruikte de auto erg veel olie en gaf hij af en toe de melding 'storing emissiesysteem'. Olieverbruik was normaal zeiden ze bij de garage en storing emissiesysteem moesten we maar negeren.
Zelf vonden wij dat er wel erg vaak olie bij moest dus zijn gaan bijhouden hoeveel precies, bleek dat er 1 liter olie per 1000 km bij moest. Dit gemeld bij garage en zij gaven toe dat dit inderdaad wel erg veel is en niet normaal. Garage zou gaan nadenken hoe dit op te lossen en zou erop terugkomen. Ongeveer week later weer contact opgenomen en toen werd gezegd dat zij de auto wel terug zouden nemen en voor ons een nieuwe zouden zoeken. Dit duurde maar en duurde maar, ondertussen mochten wij bij hen langskomen als er olie bij moest, zij vulden dit dan kostenloos bij. Wij zijn regelmatig gaan vragen of ze al iets hadden maar kregen elke keer te horen dat er nog niets geschikts was gevonden. Ook weer gemeld dat we nog steeds regelmatig de melding 'storing emissiesysteem' kregen, ze hebben hem toen uitgelezen maar niet echt duidelijk aan ons verteld wat het probleem nou precies is. Meerdere keren aangegeven dat het wel erg lang duurde en of het geen probleem was dat de auto intussen wel doorreed, dit was geen probleem en ze gaven aan het ook heel erg vervelend te vinden maar dat ze er echt achteraan gingen.
Inmiddels zijn wij al meer dan een half jaar aan het wachten op een andere auto en hebben wij nu te horen gekregen dat ze momenteel niks voor ons kunnen betekenen en we maar moeten kijken of we hem ergens anders in kunnen ruilen. Geld terug is ook geen optie.
Wij waren er vanuit gegaan dat dit alles onder de garantie viel omdat dit allemaal al in het eerste half jaar dat we de auto hadden begonnen is. Wij menen ook gehoord te hebben dat we een jaar garantie hadden maar zij zeggen nu dat het geen garantie kwestie is en dat we maar 3 maanden garantie hadden. Hierover staat helaas niks zwart op wit. Natuurlijk krijgen wij niet veel meer voor de peugeot als we deze ergens anders gaan inruilen want hij is niet goed en alweer een stukje ouder.
Wij vragen ons nu af waar wij nog recht op hebben en wat wij nog kunnen eisen van de garage.

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U geeft aan dat er geen afspraken met betrekking tot garantie op papier staan. Het is dan heel lastig om aan te tonen dat deze inderdaad is afgesloten. Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, maar u moet kunnen bewijzen dat deze ook bestaat.

De auto die u heeft gekocht moet voldoen aan hetgeen u van de overeenkomst mag verwachten. Wanneer dit niet het geval is, dan kan er sprake zijn van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto. Voor de koper geldt een onderzoeksplicht. U mag er bij de aankoop van een tweedehands auto niet zonder meer vanuit gaan dat de auto geschikt is voor een normaal gebruik. Wel mag u afgaan op wat de verkoper u over de auto vertelt. De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.  Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Het is raadzaam de verkoper een aangetekende brief te sturen waarin u eist dat de auto wordt gerepareerd – of zoals in uw geval is beloofd – met een andere gelijkwaardige auto wordt vervangen. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn, dan kunt u overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst (indien het gebrek dit rechtvaardigt), prijsvermindering of teruggave van een deel van de koopsom.

Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kunt u indien de verkoper is aangesloten bij de BOVAG het geschil voorleggen aan De Geschillencommissie Voertuigen. Daarnaast staat de gang naar de rechter open.

Een handig stappenplan dat u kunt gebruiken, vindt u op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop