Weigeren inruilauto door dealer
Vraag gesteld door op 25 oktober 2019
Ik heb op 12 oktober een BMW gekocht en mijn Volvo ingeruild. De auto zou vandaag geleverd worden. Bij de dealer aangekomen heeft hij mijn in te ruilen auto weggezet en kwam vervolgens terug met de mededeling dat hij de auto zo niet kon inruilen omdat hij een krakend geluid hoorde. De auto is in juli APK gekeurd en heeft een onderhoudsbeurt gehad. Toen was er ook een geluid te horen, maar de dealer kon geen oorzaak vinden. De auto was op het moment van inruil in dezelfde staat als bij aflevering. De dealer heeft bij de inruil taxatie niet in mijn auto proefgereden.
Naar mijn mening moet de dealer gewoon de overeenkomst nakomen zoals wij die op 12 oktober hebben getekend. Wat is uw advies in deze.
Antwoord van Henny
ANWB ExpertOp 12 oktober heeft u een BMW gekocht en uw Volvo ingeruild. Toen u de auto kwam ophalen heeft de verkoper de auto weggezet. Hij constateerde dat er een geluid in de auto zat en dat hij de auto zo niet kon inruilen. U bent van mening dat de verkoper de overeenkomst moet nakomen zoals is afgesproken.
Mededelingsplicht particulier
Als u als particulier een auto inruilt dan moet u alle informatie geven over de in te ruilen auto die belangrijk kan zijn voor de ondernemer. De ondernemer mag ervan uitgaan dat u de gebreken die u bekend zijn doorgeeft.
Onderzoeksplicht ondernemer
De ondernemer heeft de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de auto door bijvoorbeeld een proefrit te maken.
Risico van schade
Als de auto later wordt ingeleverd dan blijft het risico van het inruilvoertuig voor u, als eigenaar. Dit risico gaat pas over op de ondernemer bij de werkelijke levering. U blijft tot de werkelijke levering aansprakelijk voor gebreken die aan het voertuig zijn.
In juli is de Volvo bij de garage geweest en toen heeft u hen gemeld dat er een krakend geluid in de auto zat. De dealer kon toen geen oorzaak vinden.
Het geluid zat dus al in de auto. Dit had u wel moeten melden bij de verkoper. Omgekeerd heeft de verkoper de auto niet onderzocht. Naar onze mening heeft u beide niet geheel voldaan aan de verplichtingen. Maar omdat de verkoper de 'professional 'is, kan hij niet zomaar weigeren om de Volvo in te nemen. De onderzoeksplicht van de verkoper weegt hier zeker zwaar. Over de reparatiekostenkosten zult u het eens moeten worden. Ik raad u aan om hierover in gesprek te gaan en te kijken of u samen tot een oplossing kunt komen.
Meer informatie over de inruilauto vindt u op onze website.
Deel deze pagina