Verborgen schade huurauto Hertz

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 02 december 2019

Wij hebben in oktober een auto gehuurd bij Hertz op Fiumincino Airport Rome. Na inspectie van de auto reden we in een stuk naar onze bestemming waar we in de avond aankwamen We parkeerden de auto op een privéterrein waar geen sprake was van ander verkeer. De volgende dag zagen we toen we naar de auto liepen dat onder de bumper schade zat die voor ons onzichtbaar was geweest bij de inspectie van de auto in de parkeergarage op het vliegveld. Om de schade op te merken is er namelijk enige afstand nodig of je moet op je knieën zitten en onder de bumper kijken om deze op te merken. In de parkeergarage van Hertz staan de auto's zo vlak op elkaar en met de achterbumper strak tegen een railing aan geparkeerd zodat je maar net om de auto heen kunt lopen. Op het moment dat we de schade ontdekten, hebben we een foto gemaakt en contact gezocht met Hertz via een formulier online en telefonisch. Telefonisch contact bleek haast onmogelijk, als er al een verbinding tot stand kwam werd deze na een tijdje weer verbroken. Pas de avond van de dag daarop sprak ik iemand die mij een mailadres gaf waar ik mijn verhaal en foto naartoe kon sturen en dan zou het in orde zijn. Ik heb vervolgens een mail met uitleg van de situatie en een foto gestuurd naar het gegeven mailadres. Daarop heb ik (net zo min als op het ingevulde online formulier) geen reactie ontvangen. Bij het inleveren van de auto op Fiumincio kreeg ik geen bevestiging van de schade en was er niemand met wie ik deze situatie en de gang van zaken kon bespreken. We zijn teruggevlogen eigenlijk met de gedachte dat het geregeld was. Nu ontvang ik van Hertz een rekening voor de reparatie van de schade. Schade die al aanwezig was toen we de auto huurde. Mijn vraag is: wat kan ik het beste doen om deze vervelende situatie op te lossen? Kunt u mij hierin adviseren?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Tijdens uw verblijf in Italië heeft u een auto gehuurd bij Hertz. Hoewel u de auto grondig heeft gecontroleerd op schade, constateerde u de volgende dag een oude schade onder de bumper. Hertz claimt nu deze schade. U vraagt zich af hoe nu te handelen.
 
Schade
Nu u bij in ontvangstname van de huurauto verklaard heeft dat de auto schadevrij is, anders dan op het formulier is aangetekend, maakt dat u moet bewijzen dat deze schade reeds aanwezig was bij levering van de auto. In de meest gevallen is dat niet of nauwelijks te bewijzen. Op het moment dat u de huurauto nog onder u had, had u een schadeherstelbedrijf kunnen laten beoordelen of er sprake was van een nieuwe of een oude schade.
 
Geschil met verhuurder
Heeft u een geschil met een autoverhuurder, leg dit dan eerst aan de verhuurder voor. Komt u er samen niet uit, dan heeft u een aantal mogelijkheden:
 

  • Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekeraar, vraag dan na of geschillen met een autoverhuurder in het buitenland onder de dekking van uw verzekering valt.
  • Ook kunt u de hulp van het Europees Consumenten Centrum (ECC) inschakelen. Het ECC kan bemiddelen bij grensoverschrijdende consumentengeschillen met een ondernemer in een andere EU-lidstaat, Noorwegen of IJsland.
  • Voorts is het mogelijk het geschil (als het gaat om een grensoverschrijdend geschil met één van de negen grootste autoverhuurders in Europa) ter beoordeling voor te leggen aan het European Car Rental Conciliation (ECRC). Deze dienstverlening is in het leven geroepen door de branche zelf en kan kosteloos ingeroepen worden. 
  • Tot slot kunt u mogelijk gebruik maken van de betwiste betalingsregeling via uw creditcardmaatschappij. Kijk hiervoor in de voorwaarden van uw creditcard.

 
Meer informatie over het huren van een auto in het buitenland vindt u op onze website.
 
NB: Graag vernemen wij te zijner tijd of uw deze zaak is geëindigd.