Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terugroepactie niet uitgevoerd

Vraag gesteld door C. Verschuren op 27 december 2019

We hebben een paar weken geleden een BMW 118d uit 2008 gekocht, het facelift model met de n43 motor, met 250k op de teller. Dit bij een handelaar in Nederland.

Aangezien ik wist van de ketting en ketting spanner problemen heb ik hier natuurlijk ook naar gevraagd.
Hier zouden geen problemen mee zijn, dit had zijn broer ook bevestigd die automonteur is. Aangezien de meeste kettingen het toch wel begeven rond de 160k km, zou dit probleem zich al voorgedaan moeten hebben, of zou het door BMW verholpen moeten zijn.

Het betreft hier een auto die in Duitsland is gekocht en daar altijd bij de dealer is onderhouden. Alles met stempel, in eerste instantie waar de auto gekocht is t/m 14-9-2014, toen was er geen Fahrzeug-Check gedaan. En daarna bij een andere BMW dealer in Kassel Duitsland, 10-02-2016, toen wel met Fahrzeug-Check. In Nederland is vanaf januari 2015 over de ketting en kettingspanner een terugroepactie geweest.
Alsmede dat deze preventief vervangen werden door de dealer zonder kosten.

Hierna is de auto geïmporteerd en bij een universele garage eenmalig onderhouden, ook weer met Fahrzeug-Check.

Nu is dus afgelopen maandag de ketting geknapt, volgens een BMW specialist met zoveel schade dat er een nieuwe/tweedehands motor in moet voor minimaal 2000 euro plus arbeid of alles reviseren wat zelfs nog meer kost.

Ik heb contact opgenomen met de BMW dealer waar de auto gekocht is en deze geeft aan dat de auto nooit een nieuwe ketting of kettingspanner heeft gekregen.

Heb ik me aan mijn onderzoekplicht voldaan?
En kan ik deze schade op iemand, en zo ja op wie, verhalen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In september 2019 heeft u bij een autobedrijf een gebruikte BMW 1-serie (2008/250.000 km) aangeschaft. Bij de onderhandelingen - voorafgaand aan de koopovereenkomst - heeft u bij de verkoper expliciet navraag gedaan ter zake de distributieketting. De verkoper stelde dat de ketting in orde was. Nu de distributieketting na 3 - 4 maanden na levering het begeven heeft, vraagt u zich af wat uw rechtspositie is.

Zeker nu u aan uw onderzoeksplicht voldaan heeft (expliciet aan verkoper gevraagd wat de staat van de ketting was ten tijde van aankoop) heeft u niet te verwachten dat de ketting het binnen 3-4 maanden na levering het begeeft. De hoge kilometrage spreekt evenwel niet in uw voordeel.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Van een distributieketting mag u - bij normaal gebruik en regulier onderhoud van de auto - ervan uitgaan dat deze een autoleven lang meegaat. Wanneer dit niet het geval is, is er sprake van non-conformiteit. De auto is dan niet geschikt voor normaal gebruik en voldoet zodoende niet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Bewijslast
Op grond van art 7:18 lid 2 BW is er de eerste zes maanden na levering sprake van omgekeerde bewijslast. Oftewel; nu dit gebrek zich binnen zes maanden na levering zich openbaart, is het aan uw verkoper (handelaar) te bewijzen, dat de ketting op het moment van levering deugdelijk was.

Reparatiekosten
Wanneer er sprake is van non-conformiteit komen de herstelkosten voor rekening van de verkoper (arbeid als materiaal).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.