Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terugroepactie auto

Vraag gesteld door J.L.S. Paumen op 9 januari 2020

Ik wil graag mijn auto verkopen. Op de internetpagina van het RDW staat een terugroepactie vermeld. Mijn auto is bij de dealer geweest en het probleem is verholpen. Na de afspraak heb ik de auto professioneel laten poetsen om zo de auto beter en sneller te kunnen verkopen. De melding blijft echter in het systeem van RDW staan. Ik heb tig keer contact opgenomen en van de professionele poetsbeurt is ondertussen niets meer te zien. Binnen welke termijn moet een melding uit het systeem gehaald worden? De fabrikant werkt na mijn beleving niet mee en ik heb gehoord dat het maanden zou kunnen duren totdat de melding eruit gehaald gaat worden. Ik ben van mening dat ik mijn auto op deze manier niet goed kan verkopen en ik door de handelswijze van de fabrikant waardeverlies lijd.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft een vraag over de melding terugroepactie bij het RDW-kentekenregister. U vraagt zich af op welke termijn een afmelding voor de terugroepactie moet zijn verwerkt en of u waardeverlies kunt claimen.
 

Er is geen maximale termijn bekend waarbinnen een afmelding geregistreerd moet worden.

Functie melding terugroepactie
Een terugroepactie die bij het RDW wordt geregistreerd heeft altijd te maken met verkeersveiligheid en emissie. Omdat het RDW toezicht dient te houden op terugroepacties en omdat zij de gegevens van de kentekenhouder beheren, worden deze acties door het RDW geregistreerd.

Afmelden terugroepactie
Nadat de dealer het gebrek heeft verholpen, meldt hij dit aan de fabrikant/importeur. De fabrikant moet vervolgens aan het RDW doorgeven dat de terugroepactie voor het betreffende voertuig moet worden afgemeld. Na deze melding moet het RDW deze afmelding registreren. In dit proces kan vertraging ontstaan.

Conclusie
Hoewel ik uw zorgen begrijp is van een werkelijk waardeverlies geen sprake. U kunt bewijzen dat het gebrek van de terugroepactie al is verholpen. Als u dit niet al heeft ontvangen kunt u bij de dealer een verslag of nota opvragen. U kunt de aspirant koper dit verslag tonen. Bovendien is het herstel vanuit een terugroepactie altijd kosteloos. Zelfs al was het gebrek nog niet verholpen dan kan de aspirant koper dit gebrek alsnog kosteloos laten verhelpen.