Ontploft onderhoudsvrij oliefilter in automaat

Vraag gesteld door P.J.M. Meeuwis op 09 januari 2020

Eind augustus 2019 is op de vakantie heenreis het onderhoudsvrije oliefilter ontploft in de automaat van mijn Audi A3 G-tron. In 1e instantie is Audi gebeld voor mobiliteitsservice maar die gaven aan dat hier geen recht op was. Uiteindelijk heeft ANWB er voor gezorgd dat de auto bij de garage kwam. Doordat verder rijden geen optie was (de Audi automaat deed helemaal niets meer) zijn er ongepland twee overnachtingen in Zernica doorgebracht terwijl de auto daar werd gerepareerd. Na de vakantie heb ik gereclameerd over de slechte Customer Service, waar ik volgens de onderhoudsbonnen wel recht op had, bij Audi Customer Service en over de telefoon-, hotel- en reparatiekosten. Na herhaaldelijk ge-e-maild te hebben kreeg ik uiteindelijk gisteren (8-1-2019) een e-mail ter bevestiging van het (niet prettige) gesprek dat ik heb gehad. De hotel- en telefoonkosten worden vergoed en als geste kan ik ook een waardebon van €500 krijgen die ik kan gebruiken voor de 1e onderhoudsbeurt van de auto in een Audi garage. De reparatiekosten waren bijna €2000 en ik vind het een fabricagefout vanaf fabriek en ben van mening dat de reparatie volledig vergoed moet worden. Ik heb niet het idee dat ik bij Audi Customer Service verder kom, "Wij kunnen niet meer voor u doen".
Mijn vraag is uiteindelijk: klopt dit wel ? Door het doen van de geste geven ze toch toe dat Audi fout zit? Ik heb nog nooit met dit bijltje gekapt maar hoe kan ik dit aanpakken? Kunnen jullie als onafhankelijke partij hier een rapport van maken, of actie richting Audi ondernemen? Komt dit euvel vaker voor en moet er meer publiciteit aan worden gegeven? Kortom, wat kan ik nog ondernemen om de reparatiekosten terug te krijgen en niet via een waardebon die Audi waarschijnlijk maar de helft van de afgegeven waarde kost (schiet ik er nog de helft bij in).
 

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft een vraag over de vergoeding van schade na een defect aan uw auto. De reparatie is uitgevoerd in het buitenland. De reparatiekosten als gevolg van de ontplofte oliefilter wil de Audi niet vergoeden vanuit de mobiliteitsgarantie. Zij hebben aangeboden u een waardebon te geven voor de eerstvolgende onderhoudsbeurt. U vraagt zich af of u deze reparatiekosten moet betalen en of u de waardebon moet accepteren.

Conformiteit
U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Wat in dit geval redelijk is, is afhankelijk van het soort onderdeel. Volgens onze automotive experts hoeft u bij de opgegeven kilometrage en het tijdsverloop nog niet te verwachten dat een automatische versnellingsbak aan vervanging toe is. Op grond van de wet kunt u bij een non-conform product kosteloos herstel eisen van de verkoper. Spreekt u de verkoper niet aan en stelt u deze niet in de gelegenheid het gebrek te verhelpen, dan verspeelt u uw rechten.

Reparatie in het buitenland
U heeft de reparatie laten uitvoeren in het buitenland. Uit uw verhaal maak ik niet op dat de verkopende garage toestemming heeft gegeven voor deze reparatie. In dat geval kunt u de herstelkosten niet vorderen van de verkoper. Voor meer informatie over garantie na reparatie in het buitenland , verwijs ik u graag naar onze website.

Echter ook als u wel toestemming had verkregen, had u waarschijnlijk slechts een gedeelte van de kosten vergoed gekregen. Volgens onze automotive experts hoefde u bij de opgegeven kilometrage nog niet te verwachten dat de automatische versnellingsbak aan vervanging toe was. Maar bij vervanging van het onderdeel zou u wel het voordeel hebben van een nieuw voor een oud onderdeel. Voor meer informatie over de zogenoemde verbruiksvergoeding , verwijs ik u graag naar onze website.

Mobiliteitsgarantie
U heeft een Audi mobiliteitsgarantie. Deze vergoedt bijv. hotelkosten, maar deze garantie vergoedt geen  kosten van reparatie. Ook is de mobiliteitsservice niet de verkoper die op grond van non-conformiteit aangesproken kan worden. Er is u aangeboden desondanks bij te dragen in de kosten door een waardebon uit te geven. Gelet op het voorgaande zou ik hierop in gaan. Overigens was het naar mijn mening wel klantvriendelijk geweest als de customer service u had geadviseerd om voorafgaand aan de reparatie door de buitenlandse garage, contact op te nemen met de verkoper.

Conclusie
De kosten van de vervanging van de automatische versnellingsbak worden niet vergoed vanuit een overeengekomen garantie. Een beroep op non-conformiteit (wettelijke garantie) zal waarschijnlijk niet slagen omdat u de verkoper geen toestemming hebt gevraagd voor de reparatie in het buitenland. Ik raad u aan de customer service te wijzen op hun gebrekkige informatievoorziening over uw rechten in Nederland. Mogelijk kunt u dan een andere tegemoetkoming overeenkomen.