Hotel in minder dan 24 uur voor aankomst geannuleerd door aanbieder
Vraag gesteld door A. Hoogerwaard op 6 januari 2020
wij hebben op 13 november een hotel in Abu Dhabi geboekt op de website van Stayforlong. De boeking werd bevestigd en betaling zou plaatsvinden op 11/12 via de door mij opgegeven creditcard. Op 11/12 is het totaal bedrag van mijn creditcard afgeschreven en door Stayforlong bevestigd. Op 16/12 kreeg ik per mail de vraag of het klopte dat ik bij een andere agent ( Agoda) een zelfde boeking had ( zelfde hotel en data). Dit klopte en ik heb dit per mail doorgegeven. De annulering voor de tweede boeking zou ik zelf doorgeven aan de aanbieder. Tevens heb ik Stayforlong gevraagd of het klopte dat de genoemde kamer een suite is met een aparte slaapkamer. De omschrijving op de website van stayforlong gaf hier geen duidelijkheid over, terwijl de website van het hotel dit wel aangeeft. Stayforlong heeft contact opgenomen met hotel, en de kamer gegevens per mail op 17/12 aan mij doorgegeven.
Op 24/12 nog geen 24 uur voor vertrek en inchecktijd hotel is de boeking geannuleerd. Het hotel zou overboekt zijn. Stayforlong bood een vervangend hotel. Deze heb ik geweigerd omdat deze in een duidelijk ander lagere prijsklasse zat dan wat wij betaald hebben. Locatie, kamer en faciliteiten zijn volleding onvergelijkbaar. Ik heb zelf een aantal hotels doorgegeven in Abu DHabi die vergelijkbaar zijn met het geboekte hotel. Wegens de tijdsdruk heb ik Stayforlong tot 19:00 uur de tijd gegeven om tot een oplossing te komen. Rond 18:30 ( 16 uur voor vertrek) heb ik gebeld met Stayforlong. Zij hadden geen ander hotel gevonden, maar adviseerden ons om gewoon op reis te gaan en in Abu Dhabi contact op te nemen met de locale agent. Wij zouden rond 20:30 aankomen op 25 december. De kans om nog een goed hotel te vinden is mijn inziens vrijwel onmogelijk. Ik heb dan ook aangegeven dat ik hier wederom niet mee accoord ging, en dat ik zelf een hotel ging zoeken. Ik vond al snel een zelfde kamer zoald ik eerder geboekt had in het zelfde hotel. Prijs was echter inmiddels verdrievoudigd , maar deze kamers waren beschikbaar. Ik heb contact opgenomen met het hotel en deze gaf aan dat er geen boeking was gemaakt onder mijn naam of boekingsnummer zoals door Stayforlong doorgegeven.
De enige optie was om toch een kamer te boeken tegen het huidige tarief . Dit was voor mij geen optie gezien de prijs van € 9500 voor 9 dagen ipv
€ 3100 voor 9 dagen die ik eerder heb betaald. Inmiddels had ik een alternatief hotel gevonden en geboekt.
Bij thuiskomst heb ik Stayforling gevraagd naar een bewijs dat het hotel de reservering heeft geannuleerd vanwege overboeking. Vrij spoedig kreeg ik een e-mail met daarin een geplakte mail van het hotel aan de aanbieder . Hierin stond duidelijk dat de boeking was geannuleerd wegens de contractuele afspraken inzake de tarieven. De prijs die mij is aangeboden lag lager dan dat het hotel volgens contract vroeg. De datum van het mail bericht is niet zichtbaar. Stayforlong verschuilt zich achter het feit dat zij alleen maar een platform zijn en niet verantwoordelijk/ aansprakelijk zijn. Ik ben een contract met wederzijdse verplichtingen aangegaan met Stayforlong. De prijs van het aangeboden hotel is op tijd betaald en ik heb aan alle verplichtingen voldaan. Stayforlong heeft overigens direct de betaling gecrediteerd en deze op mijn creditcard gestort. Mijn vraag is dan ook welke vergoedingen in gemaakte kosten en overige kosten kan ik verhalen op Stayforlong?
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertU heeft een hotelkamer geboekt via een online aanbieder. Kort voor aankomst werd de hotelkamer geannuleerd door de online aanbieder. De aanbieder heeft een alternatieve kamer in een ander hotel aangeboden. Het verschil tussen de geboekte kamer en het geboden alternatief was voor u echter onaanvaardbaar. Uw betaling is teruggeboekt. Volgens de algemene voorwaarden heeft u alleen recht op teruggave van het betaalde bedrag. U vraagt zich af of u recht heeft op aanvullende schadevergoeding.
Algemene voorwaarden
Volgens de algemene voorwaarden van de online aanbieder heeft u ingeval van annulering door het hotel recht op een door het hotel geboden alternatief of terugbetaling van het totale bedrag dat betaald is aan de aanbieder. Het geboden alternatief was niet gelijkwaardig of van hogere kwaliteit.
Volgens de algemene voorwaarden zou met terugbetaling van het bedrag, zoals de aanbieder gedaan heeft, voldaan zijn aan de verplichtingen bij annulering door het hotel.
Onredelijk bezwarend
Als algemene voorwaarden de gebruiker daarvan bevrijden van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding, wordt vermoed dat deze bepaling onredelijk bezwarend is. U kunt aangeven bij de aanbieder dat u, tenzij de aanbieder bewijst dat deze bepaling niet onredelijk bezwarend is, dit beding vernietigt. Na vernietiging bent u nooit gebonden geweest aan dit beding en kunt u wettelijke rechten tot schadevergoeding inroepen.
Tekortkoming in de nakoming
De verplichtingen uit de verblijfsovereenkomst tussen u en de online aanbieder zijn door de aanbieder niet nagekomen. Het geboden alternatief was niet gelijkwaardig wat locatie, faciliteiten en kwalificering betreft. Op grond van de wet heeft u in dat geval recht op vergoeding van de schade die u door het niet nakomen heeft geleden. U kunt hierbij denken aan het verschil in prijs tussen uw uiteindelijke verblijfskosten en het oorspronkelijk overeengekomen bedrag.
Conclusie
U kunt de schade die het gevolg is van niet nakoming door de aanbieder verhalen op de online aanbieder. De aanbieder is niet aangesloten bij de ANVR. Als u er onderling niet uitkomt zult u naar de rechter moeten. Ik raad u aan om dan uw rechtsbijstandsverzekering in te schakelen, als u een rechtsbijstandsverzekering heeft.
Voor meer informatie over problemen op reis, verwijs ik u graag naar onze website.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/problemen-op-reis
Deel deze pagina