Auto total loss door multiriem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 oktober 2019

 

Afgelopen augustus heb ik de distributieriem ( met spanners katrollen etc. ) laten vervangen. De garage zei dat ik ook uit voorzorg beter de distributieriem kan vervangen. Dit hebben ze gedaan zonder de katrollen etc. te vervangen. Op reparatie en onderdelen geeft deze autoservice 24 maanden garantie. Ook heb ik sinds augustus niet zo veel gereden ( 15000 km). Nu is de multiriem gaan rafelen, gescheurd. Deze rafels zijn in de krukas pully gekomen en hierdoor is de distributieriem geknapt en hierdoor is de motor aan gort, ergo de auto is economisch afgeschreven. Nu stelt de autoservice dat dit niet hun schuld is, het ligt aan de roller  welke de multiriem spant. Deze spanrol zou los zitten waardoor deze riem kapot gegaan is.

Hij stelt die riem scheurt niet zomaar, ik heb alleen die riem gedaan, ik ben niet verantwoordelijk.

Ik stel, die riem scheurt niet zomaar, jij hebt die riem niet goed vervangen,  jij bent verantwoordelijk. Ik heb recht op de dagwaarde van mijn auto. Als het aan een pulley/roller of nog iets licht dan had je dit tijdens de uren durende operatie van het vervangen van de riem moeten opmerken. En ben jij nog steeds verantwoordelijk. Met name bij deze spanroll lijkt mij dit extra opgaan. Hoe heeft hij de multieriem juist gespannen zonder deze rol op te merken.

Ook vraag ik me de volgende hypothese af. De spanrol trekt een beetje scheef doordat deze los zit, hierdoor slijt de riem aan 1 kant, mijn vermoeden is dat de oude riem heel langzaam insleet en alsware meegroeide met de spanrol. De nieuwe riem had dat niet en ging daarom vrijwel direct rafelen. De oude riem had dus veel langer meegegaan dan de nieuwe.

Werkt dit zo?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert


Kort na een uitgevoerde reparatie aan uw auto blijkt de motor door een gebrek aan de spanrol total loss te zijn.  Op de uitgevoerde reparatie heeft u 24 maanden garantie. Nu de garagist met klem ontkent dat hen een verwijt valt te maken, vraagt u zich af wat uw rechtspositie is.

Volgens mijn technische collega's is het - gelet op al de omstandigheden -  hoogstwaarschijnlijk dat de ontstane schade toe te rekenen valt aan de garagist.

De monteur heeft hoogstwaarschijnlijk een fout begaan bij het - op de voorgeschreven wijze - in lijn opleggen van de riem  of ten onrechte heeft nagelaten de spanrol te vervangen dan wel nagelaten heeft de spanrol deugdelijk vast te zetten.

Informatie over het aansprakelijk stellen van de reparateur vindt u op onze webpagina over klachten na reparatie of onderhoud.