Advies afwikkeling van onze claim aan MyTrip reisagent

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 december 2019

Ik heb een claim lopen bij MyTrip Reisagent. Via deze agent hebben wij onze heen- en terugvlucht Brussel-Koss geboekt ten behoeve van onze herfstvakantie van oktober 2019.
Prima vakantie gehad, alleen het venijn zat 'm in de staart. Bij aankomst op het vliegveld in Koss, bleek onze vlucht terug naar Brussel daar helemaal niet bekend. Later bleek dat deze vlucht door Brussels Airlines was geannuleerd. Iets wat wij dus niet wisten, we kregen nota bene op de dag van vertrek nog een email van MyTrip waarin werd gesteld dat we ons op het vliegveld moesten melden en inchecken. Kortom, MyTrip heeft verzuimd ons in te lichten, en heeft ons vervolgens ook niet geholpen in het organiseren van een alternatieve terugvlucht.
Noordgedwongen hebben we een extra nacht op Koss doorgebracht en zijn we, met het nodige geluk, er in geslaagd om een alternatieve terugvlucht naar Frankfurt te boeken, van daaruit zijn we per trein teruggekeerd in Eindhoven.

Mytrip wil is ons voor een klein deel (€ 128) tegemoet komen in de extra kosten die we hebben moeten maken in totaal € 3.800 (gezin met vijfpersonen). Zij wijzen naar Brussels Airlines, en wijzen verdere verantwoordelijkheid van de hand. Dit terwijl wij toch echt via MyTrip hebben geboekt, en ook steeds door MyTrip zijn geïnformeerd over vluchten en vluchttijden, en nooit door Brussels Airlines. Brussels Airlines verwijst ons terug naar MyTrip. We hebben geen rechtsbijstandverzekering lopen. Heeft u een tip voor ons welke instantie/overkoepelende reisorganisatie/consumentenorganisatie etc iets voor ons zou kunnen betekenen, of kunt u ons op een andere wijze adviseren hoe hier verder mee te gaan? We willen het er lig niet bij laten zitten.
 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft voor de Herfstvakantie van 2019 vijf retourtickets geboekt van Brussel naar Kos via My Trip. De terugreis is volledig mis gegaan. Aangekomen op het vliegveld van Kos bleek de vlucht naar Brussel al eerder te zijn geannuleerd. Uiteindelijk heeft u pas de eerst volgende dag een terugvlucht kunnen boeken. U vraagt zich nu af op wie u deze extra kosten van de vervangende vlucht en hotelkosten kunt verhalen.

Uit uw vraag maak ik op dp dat er hier geen sprake is van een pakketreis, doch van een losse retourvlucht van Brussel naar Kos voor 5 personen, welke vlucht door u geboekt is bij My Trip.

Aansprakelijkheid luchtvaartmaatschappij
Nu de terugvlucht van Kos naar Brussel door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd is, heeft u mogelijk aanspraak op vergoeding van de noodzakelijke extra hotelkosten, extra kosten voor eten&drinken evenals een financiële compensatie van (gelet op de Europese vlucht en afstand van meer dan 1.500 km) EUR 400,00 per persoon. Om in aanmerking te komen voor deze compensatie moet vast staan dat de luchtvaartmaatschappij de vlucht geannuleerd heeft (u hierover geïnformeerd heeft) < dan twee weken voor de uitvoering van de vlucht.

Aansprakelijkheid My Trip
Wanneer blijkt dat de luchtvaartmaatschappij My Trip tijdig (> 2 weken van te voren) geïnformeerd heeft over de annulering van de terugvlucht, dan is MY Trip naar u toerekenbaar tekort geschoten in de goede uitvoering van de overeenkomst en is zij schadeplichtig. Reisagenten welke zijn aangesloten bij de ANVR - wat My Trip volgens de ANVR niet is - kunnen maximaal voor 3x de gefactureerde diensten aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade.

Controleer in de algemene voorwaarden van My Trip waar u eventueel aanspraak op kunt maken, evenals door welke instantie geschillen worden beslecht.

Reisverzekering
Onvoorziene uitgaven - zoals extra verblijfskosten - kunt u claimen op uw eventueel beschikbare reisverzekering.

Creditcard
Mocht u de tickets hebben betaald middels uw creditcard. Controleer dan de algemene voorwaarden van uw creditcardmaatschappij. In sommige gevallen heeft u bij een langdurige vertraging of annulering van de vlucht recht op een compensatie, welke los staat van bovenstaande compensaties.

ECC
Wanneer de blijkt dat de Belgische luchtvaartmaatschappij schadeplichtig is op grond van de Europese Verordening niet nakomt, dan kunt u bij gebreke van de luchtvaartmaatschappij de hulp inroepen van de Europese Consumenten Centrum, als er sprake is van een grensoverschrijdend consumentengeschil. Aan deze dienstverlening zijn geen kosten verschuldigd.

Meer informatie over annulering van uw vlucht vindt u op onze website.