Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat zijn mijn rechten?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 oktober 2019

Wij zijn in bezit van een Kia Rio type 4 YB first edition van maart 2017. Deze nieuw gekocht bij off. Kia dealer. Eind februari 2019 ontstond er een probleem. Wanneer de auto gereden had en ik later op de dag opnieuw weg wil rijden stottert de auto in zijn 2e versnelling bij het wegrijden. Dit loste ik op door de auto in zijn 3 te zetten. Na 4 a 5 honderd meter was deze happering verdwenen. Deze euvel gemeld bij kia dealer en omdat de auto in maart 2017 voor zijn 2e onderhoudbeurt naar de dealer moest deze ook toen naar deze klacht laten kijken. Ik kreeg op de ochtend van de servicebeurt al gauw een belletje van de kia dealer dat het euvel te wijten was aan vervuilde injectoren en dat deze gereinigd moesten worden en dat me dat 175 euro extra ging kosten!!!!!  De auto had toen 27000 km op de teller dus daar ging ik niet mee accoord. Zij konden niet veel voor mij betekenen en stelden voor dat ik Kia Nederland maar moest benaderen!!!!! Raar maar okay, dat heb ik gedaan en kia heeft mij laten weten dat dit onwaarschijnlijk was en zouden contact opnemen met dealer. Dealer heeft mij weer gebeld en excuses gemaakt voor de foutieve diagnose. Ik heb die excuses geaccepteerd maar dat was wel het begin vd ellende. Sinds maart 2017 heb ik nog steeds het probleem van een stotterende motor in zijn 2e versnelling. Auto is sindsdien diverse malen naar dealer terug geweest. De monteur heeft vastgesteld dat mijn auto inderdaad anders rijdt dan vergelijkbare rio. ( heb ik ook zwart op wit) Auto is ook nog eens 4 dgn bij dealer geweest om data te verzamelen. Deze zijn met Kia Nederland gedeeld. Moest wel iets met software zijn zeiden ze en moest maar wachten op een update. Al met al werd er weinig gedaan. Eind juni met de auto op vakantie naar Frankrijk geweest. In Juli mij weer gemeld bij kia dealer hoe het ermee stond. Kreeg slecht contact met dealer dus weer Kia Nederland gebeld over hoe of wat. Deze heeft weer contact gezocht met dealer. Weer excuses over contact. Op 5 september mijn auto weer gebracht. En tot op de dag van vandaag 16 Oktober is het probleem er nog steeds en staat mijn auto daar nog steeds, dus 42 dagen Inmiddels hogedruk en benzine pomp, sensoren en gaskleppen vervangen. Ook het motormanagement module is vervangen maar helaas geen verbetering. Kia Nederland en dealer weet het niet meer. Ik hoor nu net dat ze met speciale apparatuur verbinding willen leggen met Kia Korea. Mijn vraag is nu, waar moet ik genoegen meenemen. Heb ik recht op koopontbinding of op een nieuwe Rio. Hoe lang moet ik nog wachten en kia de gelegenheid geven mijn auto te fixen. Het kan toch niet zo zijn dat ze me de waarde die de kia rio nu nog waard is bieden? Auto was op moment van melding nog net geen 2 jaar oud met 27000 km. Wat is die 7 jaar garantie dan waard.

Hoop dat u mij enige duidelijkheid kunt geven hoe ik nu verder moet. Auto staat nog bij de dealer nu. Ze gaan alle vervangen onderdelen nu weer wisselen met de onderdelen die er origineel inzaten om dan de apperatuur aan te sluiten zodat iemand van Kia Korea daarmee aan de gang gaat. Het liefst heb ik mijn eigen auto terug, maar dan wel goed rijdend zoals voor februari 2019.

Hoor graag u mening over mijn rechten en welke stappen ik kan en moet zetten.
 

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Sinds eind februari 2019 heeft u een probleem met uw Kia Rio uit maart 2017. U met al  verschillende malen voor reparatie naar de dealer (verkoper) geweest, maar het probleem is nog steeds niet verholpen. Uw auto staat daar nu 42 dagen. U wilt weten waar u recht op hebt.
 
U heeft al vanaf eind februari de dealer meermalen de gelegenheid gegeven het probleem op te lossen. Nu de auto alweer 42 dagen bij de dealer staat, kunt u hem een een termijn stellen, waarbinnen hij met een oplossing moet komen.  

U stuurt de dealer een brief. Daarin schrijft u dat hij 14 dagen de tijd heeft om het probleem aan uw auto op te lossen. Is de auto dan nog niet gerepareerd, dan kunt u mogelijk de koopovereenkomst ontbinden. U moet dan aantonen dat u het gebrek op grond van de koopovereenkomst niet hoefde te verwachten ofwel dat de auto non-conform is. U kunt ook overwegen de auto door een ander te laten repareren op kosten van de dealer.

Wanneer u de koopovereenkomst ontbindt, krijgt u de koopsom terug en u moet de auto teruggeven aan de dealer. Omdat u ongeveer 2 jaar probleemloos met de auto hebt gereden, kan het zijn dat u de verkoper daarvoor een vergoeding moet betalen.

Meer informatie over uw rechten na aankoop vindt u op onze website.