Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervangen TomTom onder garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 oktober 2019

Tom van5 maanden ingestuurd 399 euro, niet te repareren.krijg een gerepareerde oude van iemand anders terug welke terwijl ook al 3 keer terug is gemoeten voor reparatie nu eis ik mijn oude terug of een echte nieuwe ....ben benieuwd wat tom nu doet, wat is de mogelijk heid voor mij om verder te doen is nu weer ingestuurt naar tom?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Binnen vijf maanden na aankoop is het navigatiesysteem defect en blijkt deze niet reparabel. De verkoper heeft u aangeboden de Tom Tom te vervangen voor een ander gebruikte (refurbished) exemplaar. U vraagt zich af of u hier genoegen mee moet nemen.

Bij beantwoording van de vraag ga ik ervan uit dat u het navigatiesysteem als consument heeft aangeschaft.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Nu de Tom Tom niet geschikt is voor normaal gebruik, derhalve niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst is er sprake van non-conformiteit.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen of het product te vervangen. Nu herstel blijvend onmogelijk is, kunt u vervanging eisen. De verkoper dient hierbij u een nieuwe TomTom (met dezelfde specificaties) te leveren, u heeft immers destijds geen gebruikte (refurbished) exemplaar aangeschaft!

Vervanging
Op grond van art 7:21 lid 2 BW mag de verkoper (Tom Tom is immers geen contractspartij) bij levering van een nieuw navigatiesysteem geen gebruiksvergoeding in rekening brengen. Dit is destijds ook nog eens door het Hof van Justitie bevestigd in het Sturgeon-arrest.
Ontbinding
Indien de verkoper weigert een nieuwe Tom Tom te leveren, dan kunt u ontbinding van de koopovereenkomst eisen op grond van art 7:22 lid sub a BW.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in, indien u er met de verkoper niet uit komt.

Geschillencommissie
Ga na of de verkoper via zijn brancheorganisatie is aangesloten bij de Geschillencommissie (SGC) dan kunt u het geschil aldaar ter beoordeling voorleggen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.