Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparaties na aankoop auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 september 2019

In december 2018 hebben wij een Mazda 3 gekocht bij Autobedrijf Zieleman te Nieuwleusen met een BOVAG garantie van 6 maanden. Er waren verschillende dingen (nog) niet goed, waaronder dat de auto niet goed uitgelijnd leek te zijn, trillend stuur bij het remmen en een schurend geluid bij de achtervering. Vanuit Apeldoorn zijn we daarvoor meerdere keren op eigen kosten op en neer naar Nieuwleusen gereden.
Enkele problemen zijn opgelost, waaronder de elektrische bediening van de ramen. Het schurende geluid achter, daarvan werd door Zieleman gezegd dat de vering goed was, maar het schurende geluid bleef aanwezig. Ook het trillen bij het remmen moest opgelost zijn. Andere zaken konden wij op het blote (leken)oog niet zien of merken aan de auto.
Dinsdag 27 augustus heeft garage Bronsvoort te Apeldoorn een vakantiecheck uitgevoerd, daaruit kwam een aantal mankementen die door Zieleman al eens onder handen genomen zijn:
- rechter achter veer niet goed geplaatst
- remmen voor trillen
- fusee kogel links voor speling
Andere mankementen:
- uitlaat lekt (is dichtgelast en met pasta dichtgesmeerd, ondanks dat alsnog lekkage)
- onderplaat los
Kosten voor de check: €65. Garage Bronsvoort noemde het "onvakkundig werk” en “zo hadden ze jullie te auto niet mee mogen geven”. De auto konden we, na enig aandringen, brengen voor reparatie en Zieleman heeft haar fouten erkend. De problemen links voor konden vanwege fabrieksfouten van het materiaal niet worden hersteld en ander materiaal kon niet op tijd geleverd worden. Aangezien we die week met de auto op vakantie gingen, werd dat verschoven tot na de vakantie. Met de auto en geladen trailer
zijn wij naar Italië gereden, dus eenmaal terug thuis ruim 3300 km verder. Halverwege de vakantie begon het stuur scheef te staan, en dat werd plotseling afgelopen weekend steeds erger. Daarvoor hebben we vandaag met de ANWB pechhulp gebeld, het bleek dat de fuseekogel los zat, verder rijden is afgeraden. De nieuwe materialen lagen al klaar bij Zieleman en de auto kan vandaag nog gebracht worden. Eigenlijk zou de auto volgende week maandag gerepareerd worden.
Door alles wat er heeft gespeeld, dat de auto regelmatig (wellicht onnodig vaak) naar Nieuwleusen is gebracht, de reparaties niet in één keer goed uitgevoerd zijn en door de reactie van Bronsvoort, heb ik geen vertrouwen meer in Zieleman. Het liefst breng ik de auto naar Bronsvoort om door hen alles te laten repareren.
Waar hebben wij recht op? Mogen wij de auto alsnog naar een andere garage brengen om alles na te laten lopen? Mogen we aanspraak doen op benzinekostenvergoeding voor al die keren dat we naar Nieuwleusen zijn gereden waar onkundige reparaties zijn uitgevoerd? Een vergoeding voor de hoeveelheid stress en angst die dit mij heeft gezorgd? Wat zijn onze rechten? En wat moeten we doen met het vermoeden op aangebrachte lakschade door Zieleman, elke keer als de auto terugkomt? Graag jullie hulp.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in december 2018 een occasion gekocht bij Autobedrijf Zieleman met BOVAG garantie van 6 maanden. Vervolgens zijn er verschillende technische mankementen te noemen aan de auto. De verkoper heeft enkele mankementen gerepareerd. Echter, door een andere garage is u gezegd dat de verkoper onvakkundig te werk is gegaan bij de reparatie en dat de auto niet in die staat aan u meegegeven mocht worden. U hebt geen vertrouwen meer in de verkoper en vraagt zich af of u elders de reparaties mag laten uitvoeren. Daarnaast wilt u ook weten of u onkostenvergoeding kan eisen van de verkoper.

Wanneer u een auto aanschaft, dan mag u erop vertrouwen dat deze beantwoordt aan de redelijke verwachtingen op basis van de koopovereenkomst. Factoren die bij aanschaf van een auto relevant zijn, zijn onder meer: koopprijs, bouwjaar, kilometrage, informatie verkoper.

Indien het product ondeugdelijk blijkt, dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen, het gebrek te herstellen. De reparatiekosten komen op grond van artikel 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Om de reparateur/verkoper aansprakelijk te stellen voor een ondeugdelijke reparatie dient u te bewijzen dat de reparateur bijvoorbeeld verkeerd te werk is gegaan of bijvoorbeeld niets/niet genoeg heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn en daarom is het verstandig om altijd naar de oude onderdelen te vragen. Wanneer u overigens het herstel zonder overleg en goedkeuring met/van de verkoper/ elders laat uitvoeren, dan verspilt u daarmee uw rechten ten opzichte van de verkoper. U kunt dan juridisch gezien niets meer afdwingen.

Meer informatie over reparatie en onderhoud vindt u op onze website.