Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mededelingsplicht

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 3 oktober 2019

Voor een volgend voertuig keek ik op 3 oktober (vandaag dus) naar de mogelijkheden van import. Hierbij is het bepalen van de BPM belangrijk. Op Marktplaats zag ik een  geïmporteerde Skoda Karoq 1.5 TSI Ambition Business van april 2018 met slechts 9.000 km op de teller. Een € 2.000 lagere prijs dan alle andere 1.5 TSI’s en dus de ‘goedkoopste’ voor € 27.950.

Via RDW met het kenteken gegevens opgevraagd en de zojuist afgedragen BPM bij import blijkt € 1.890 te zijn. De catalogusprijs van het voertuig is € 35.690 en de uitstoot 125 gram/km. De prijslijst van Skoda en andere kentekens opvragen leerde me dat vergelijkbare voertuigen een aanmerkelijk hogere BPM-waarde kennen. Dus ik vroeg me af op welke manier is dit mogelijk?

De belastingdienst stelt: “(..) u mag de korting op de bruto BPM van een gebruikt motorrijtuig vaststellen door afschrijving met een koerslijst, taxatierapport of forfaitaire tabel.”
Optie 1) Met gegevens verkregen via de koerslijst ANWB volgt uit het gedownloade formulier ‘Aangifte, melding of opgaaf BPM’ automatisch een BPM-waarde van € 4.629
Optie 3) Uit de forfaitaire tabel volgt een afschrijving van 40,996% en een bedrag aan BPM van € 3.439
Optie 2) De enige mogelijkheid om aan de huidige BPM-waarde voor deze Skoda Karoq 1.5 TSI Ambition Business met slechts 9.000 km te komen is als volgt. Een taxatierapport met een catalogusprijs vergt een inkoopwaarde van € 11.490 om uit te komen op € 1.890

Een voertuig met een dergelijke waarde heeft aanzienlijke schade! Via mobile.de kunnen schadevoertuigen apart geselecteerd worden. Een Skoda Karoq voor € 11.490 heeft een flink ongeval doorstaan en de dealer heeft Mededelingsplicht om dit te vermelden. Niets van te lezen op de website en op Marktplaats. Niemand zal beweren dat ze dat ook niet doen. Mogelijk wordt het tussen neus en lippen nog gemeld net voordat u uw handtekening zet!

Als consument heb ik me ditmaal goed verdiept in de materie aan de hand van eigen interesse, maar van buitenaf is niet meer te zien dan dat er een prachtige, nette Karoq staat... het grote schadeverleden is goed verborgen.

Om fraude tegen te gaan hoop ik dat er een meldplicht komt. Zo wordt de consument direct beschermd tegen een aankoop waar achteraf grote problemen van kunnen komen.

Mijn vraag aan ANWB: kunnen jullie niet met BOVAG en verzekeraars aan tafel om een einde te maken aan dit soort legale praktijken? Kan er bijvoorbeeld een meldingsplicht komen, zodat voor de particulier inzichtelijk bij RDW-gegevens bijvoorbeeld staat ‘ Schade gehad boven € 5.000    JA’ ? Wie geeft de aanzet en verdere onderbouwing voor een veranderde wetgeving op dit vlak?

(ANWB kan contact leggen voor  gegevensbestanden m.b.t. advertentie, BPM-berekeningen en vergelijkbare schadevoertuigen)

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt zich af of de ANWB niets eens in de bres kan springen voor de consument, om de misstanden rondom importauto's een halt toe te roepen.

De ANWB is achter de schermen bezig om misstanden rondom importauto's aan te pakken. Zo zullen wij een webpagina maken om leden te wijzen de risico's bij de aanschaf van een importauto. Ook zijn wij in gesprek met de betrokken partijen om misstanden rondom importauto's aan te pakken.

Stijging aantal importauto’s
Cijfers van de RDW tonen een forse stijging van het jaarlijkse aantal importauto’s in het afgelopen decennium. In 2018 werden er meer dan 300.000 gebruikte personen- en bestelauto’s geïmporteerd  in Nederland.

Tellerfraude
Uit onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude blijkt, dat er bij 20 - 25% van de geïmporteerde auto's er sprake is van tellerfraude. Er zijn voorbeelden waarbij de tellerstand met meer dan 200.000 kilometer is teruggedraaid. 

Onderhoudskosten 
Nu de kilometerstand doorgaans niet gegarandeerd is, loopt u het risico dat de tellerstand is teruggedraaid, waardoor u met onderhoudskosten wordt geconfronteerd, welke niet bij de af te lezen tellerstand past.

Schadeauto's 
Naast gesjoemel met tellerstanden blijken opvallend veel importauto’s een significant schadeverleden te kennen. hetgeen door de verkoper nogal eens wordt verzwegen, ondanks de mededelingsplicht an de professionele verkoper. Importeren van een schadeauto is lucratief!  Voor het vaststellen van de verschuldigde BPM (drietal methodes) van een importauto s zal een fikse schade het verschuldigde BPM behoorlijk drukken. Vervolgens wordt de auto in Nederland hersteld en zal deze iets onder de koersprijs worden aangeboden. 

Lagere inruilprijs importauto 
Vanwege negatieve aspecten rondom importauto’s is het evident, dat de inruilwaarde van een importauto beduidend lager is, dan die van een ‘origineel Nederlandse' auto (niet-importauto). Ook zijn er voorbeelden bekend van dealers die zelfs geen importauto willen inruilen.

Hoe controleer je of een auto geïmporteerd is? 
Vooralsnog is het voor de consument lastig om te beoordelen of de aangeboden auto van import afkomstig is. In het kentekenregister van de RDW staat vooralsnog dit niet expliciet vermeld. 

Om vast te stellen of er sprake is van en importauto, gaat u naar het RDW kentekenregister en klikt u op de button 'vervaldata en historie' (onderaan op de basispagina). Als blijkt dat de 'datum eerste toelating' (DET) afwijkt met de 'datum eerste afgifte Nederland' dan heeft u van doen met een importauto. Deze data kunt ook terugvinden op de bijbehorende kentekencard van een auto.

Schadehistorie importauto
Een indicatie of een importauto met schade is ingevoerd, volgt uit het RDW kentekenregister onder de button 'Fiscaal'. Naast de oorspronkelijke catalogusprijs staat er tevens de ''bruto BPM' vermeld. Wanneer het verschuldigde BPM-bedrag van een jonge importauto aanmerkelijk lager is  ten opzichte van het verschuldigde bruto BPM van een vergelijkbare ‘origineel Nederlandse’ auto.  Middels een BPM-calculator - bijvoorbeeld die van Autoweek - kunt u berekenen welk bedrag aan BPM normaliter verschuldigd zou zijn bij een auto zonder schade.

Aankoopkeuring
Tenslotte raden wij leden aan - alvorens tot koop van een gebruikte auto over te gaan - eerst een aankoopkeuring te laten uitvoeren, waarbij u specifiek de auto op oude schades en tellerstand kan laten checken.