Bezwaar parkeerboete

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 september 2019

Ik heb onlangs geparkeerd in een, voor mij onbekend, deel van Eindhoven. Hierbij heb ik een parkeerboete gekregen. Ik heb hier direct bezwaar tegen ingediend, aangezien er in de straat geen bord stond voor betaald parkeren, geen zonecode voor parkeerapps, geen parkeerautomaat, en de betreffende straat ook niet in Yellowbrick stond. Ik heb dit bij de betreffende gemeente aangegeven, omdat de gemeente naar mijn idee niet voldoende duidelijk heeft gemaakt dat ik moest betalen. De gemeente heeft mijn bezwaar echter afgewezen omdat "er op alle toegangswegen borden staan om aan te geven dat ik een betaald parkeergebied in ga, en dit volgens jurisprudentie voldoende is". Is dit daadwerkelijk voldoende? Of moet de gemeente dit toch op de parkeerlocatie zelf ook duidelijk aangeven?

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een parkeerboete gekregen in Eindhoven. U heeft bezwaar ingediend omdat er in de straat geen bord stond voor betaald parkeren. Het bezwaar is afgewezen omdat er op alle toegangswegen borden staan die aangeven dat men een betaalde parkeerzone ingaat. De Gemeente zegt dat dit volgens jurisprudentie voldoende zou zijn en dat dit niet per parkeerlocatie duidelijk hoeft te worden aangegeven.  U vraagt zich af of dit klopt.

Uit jurisprudentie blijkt dat het voldoende duidelijk moet zijn dat ter plaatse voor het parkeren betaald dient te worden. Het is aan de gemeente dit te bewijzen. Als het bord (dat betaald parkeergebied aangeeft) voldoende zichtbaar is en voldoende duidelijk maakt dan er vanaf daar de betaald parkeerzone aanvangt, dan hoeven er in principe geen herhalingsborden te worden geplaatst. Op de parkeerder rust verder een onderzoeksplicht naar de eventuele verschuldigdheid van parkeergeld, die inhoudt dat verder gekeken naar aanwijzingen voor betaald parkeren dan alleen vlakbij de auto. Zie bijv. de uitspraken van Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 07-06-2016 en Gerechtshof Amsterdam, 08-01-2019