Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afhandeling verborgen gebreken na aankoopkeuring

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 september 2019

Waar kan ik de reparatiekosten van verborgen gebreken verhalen? Ik heb een camper gekocht via een particulier en om er zeker van te zijn dat ik geen kat in de zak zou kopen heb ik die laten keuren door Mijnautocoach. Uit deze keuring kwam een positief aankoopadvies met als technisch punt dat de EGR klep op korte termijn zou moeten worden vervangen. Met dit advies hebben wij de kosten van de reparatie voor de EGR klep van de prijs af kunnen onderhandelen en de camper gekocht. De keuring had op maandag plaats gevonden en de koop en de reparatie van de EGR klep hebben op de vrijdag erop plaats gevonden. De monteur die de EGR klep heeft vervangen kwam erachter dat een rammel uit de versnellingsbak kwam als de koppeling was ingedrukt. Conclusie het vliegwiel zou kapot zijn. Ik heb toen de auto voor een second opinie naar een andere garage gebracht en die geven aan dat het vliegwiel en het druklager defect zijn, een koelvloeistof slangklem lekt en een van de verstuiver kapot is en hierdoor olie lekt. Mij wordt verzekerd dat alle mankementen tijdens de keuring aanwezig hebben moeten zijn.

Inmiddels heb ik een reparatie rekening van ruim 2.200 euro en mijn vraag is dan ook op wie kan ik deze kosten verhalen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft met de hulp van Mijn Autocoach (mijnautocoach.nl) een camper van een particulier gekocht. Uit de aankoopkeuring door Mijn Autocoach kwam alleen een defecte EGR-klep naar voren. Bij reparatie van de EGR door een Bosch garage bleek dat de keurmeester van Mijn Autocoach ernstige gebreken over het hoofd heeft gezien. Zowel de verkoper als Mijn Auto Coach geeft niet thuis. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Rechtspositie jegens mijnautococach.nl
Nu de Bosch-garage als mijn technische collega's beiden onafhankelijk van elkaar hebben geoordeeld, dat de keurmeester het defect aan het vliegwiel en de verstuivers had behoren op te merken, maakt dat Mijn Auto Coach hier toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de onderhavige overeenkomst (art 6:74 BW).

In de algemene voorwaarden van mijnautocoach.nl is de aansprakelijkheid begrensd tot slechts 500 EURO, hetgeen mijns inziens onredelijk bezwarend is nu u door toedoen van hen nu bent opgezadeld met een kostenpost van circa 2.750,- EURO.

Rechtspositie jegens verkoper
Hoewel het hier niet handelt om een consumentenkoop is er wel degelijk een mogelijkheid om de verkoper op grond van non-conformiteit (art 7:17 BW) aansprakelijk te stellen voor de gebreken. Op grond van art 7:21 lid 1 sub c BW juncto art 7:21 lid 2 BW kunt u van de verkoper eisen, dat deze de gebreken op zijn kosten hersteld. Anders dan bij een consumentenkoop ligt de bewijslast wel bij u (zie art 7:18 lid 2 BW).

Nu mijnautocoach.nl geen geschillenregeling kent, bent u bij een geschil aangewezen op de kantonrechter. Hierbij is inschakeling van een advocaat niet verplicht.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.