Voor de gezondheid gevaarlijk huisje gehuurd

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 september 2019

Ik heb via  de site van Homeaway.nl een huisje in Tremolat, Frankrijk gehuurd van Homerez. huurperiode van 24-08 tot en met 31-08 dit jaar. Homerez vertegenwoordigt particuliere eigenaars. Bij aankomst op 24-08 bleek dat de toiletten niet doorspoelden. Heb de volgende dag de eigenaar aangesproken die dit nogal laconiek opvatte en met ontstopping middel heeft geprobeerd dit in orde te maken. Dit hielp helemaal niet. Heb zelf de zaak onderzocht. De rioolbuis bleek vol met zand en modder te zitten. De eigenaar heeft op maandag een loodgieter gewaarschuwd, die mijn bevinding onderschreef. Volgens hem was de rioolbuis gebroken en moest de heleboel opgegraven en vervangen worden. Je stond letterlijk tijdens het douchen met de voeten in het riool water. Het filter van het zwembad was ook stuk. Ik heb met een daartoe geëigende test het zwembad water getest en ben mij rot geschrokken. De Ph waarde was enorm hoog, evenals de Chloorwaarde. Bij dergelijke Ph waarden werkt het Chloor niet meer en wordt het zwembad een bacterie bak. De rest van het huisje was ook sterk vervuild en stond vol met rommel van de eigenaren. Op dinsdagochtend 27-08 waren wij genoodzaakt het huisje verlaten en zijn naar huis gegaan. Dit gemeld bij alle betrokkenen. Getracht mijn verhaal bij alle betrokken kwijt te raken en verteld dat dit echt gevaarlijk was. Niemand heeft dit serieus genomen. Sterker, na thuiskomst heb ik een uitgebreide e mail wisseling met de eigenaar gehad, die mij vertelde dat alles binnen een dag weer in orde was. Gezien de te plegen werkzaamheden was dit een onmogelijkheid. Tevens zijn deze problemen niet in een paar dagen ontstaan, maar moeten al langere tijd aanwezig zijn. De eigenaar moet dit geweten hebben. Ik krijg geen geld terug en mijn vakantie is verziekt.
Op zich verwijt ik mij zelf dat ik met deze louche firma's in zee ben gegaan. Dat ik mijn geld niet terug krijg is tot daar aan toe. Wat mij ernstig zorgen baart is dat de eigenaar gewoon doorgaat met het huisje te verhuren zonder de zeer noodzakelijke reparaties. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als mensen met een zwakke gezondheid, jonge kinderen of oude mensen in dit sterk vervuilde zwemwater een bacterie oplopen, hier ernstig ziek van worden of zelfs overlijden. Dit is zeer wel mogelijk. Dit alles aan Homeaway gemeld. Deze reageerden in eerste instantie begrijpend en zouden mij helpen. Hiervan is een zaaknummer aangemaakt bij hen:Referentie 23010104. Na thuiskomst kreeg ik echter het bericht dat ik de zaak niet binnen 12 uur gemeld had en ze niets meer konden doen. Op zich erg vreemd. Eerst een zaak aanmaken en dan dit bericht. Ik heb de zaak op maandag bij hen gemeld. Dit omdat ik de zaak gelijk zondag per email bij Homerez had gemeld en geen antwoord ontving. Telefonisch was Homerez ook niet te bereiken. Ongeveer 30 maal naar diverse nummers gebeld.
Dat ik mijn geld kwijt ben en mijn vakantie is verprutst vind ik erg maar hier is overheen te komen. Heb de zaak bij ANWB Visa card gemeld. Tevens heb ik een klacht bij de Europese  Commissie gedeponeerd. Ook heb ik het gemeld bij de omroep Max, het programma de vakantieman. Dit alles om kost wat kost te zorgen dat dit ophoud. Ik maak mij zeer ernstige zorgen over wat kan gebeuren in de toekomst. Heb hier letterlijk slapeloze nachten van. Dit huisje is een gevaar voor de gezondheid en niemand onderneemt actie. Ik persoonlijk denk dat de Franse autoriteiten moeten worden ingelicht en dat zolang de reparaties niet zijn uitgevoerd, dit huisje absoluut niet verhuurd kan worden. Echter gezien alle onzin die de eigenaren beweren, gaan ze er gewoon mee door. De nieuwe huurders zitten er al weer in. Als je geen verstand van zaken hebt, zou het zo maar kunnen dat de zeer slecht doorspoelende toiletten worden geaccepteerd, daar de eigenaar hier een aantal slappe smoezen voor heeft. Verder gaat niet iedereen het zwemwater controleren of in het pomphuis kijken. De kern van mijn vraag is dan ook of u mij kunt helpen hier een einde aan te maken voor er iemand slachtoffer van deze gevaarlijk situatie wordt.  Ik heb van alles foto's en video's gemaakt, welke ik graag ter uwer beschikking stel.Tevens stel ik de uitgebreide e mail wisseling met alle betrokken tot uw beschikking.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In de zomervakantie heeft u een huis in Frankrijk (Tremolat) via Homeway.nl geboekt. Wegens ernstige gebreken aan het huisje en bijbehorend zwembad heeft u er voor gekozen voortijdig de accommodatie te verlaten, nadat duidelijk was geworden dat de verhuurder de gebreken niet binnen een redelijke termijn kon oplossen, en een andere accommodatie niet beschikbaar bleek. Na thuiskomst heeft o zowel de verhuurder als Homeaway.nl om (gedeeltelijke) teruggave van de betaalde huur verzocht. Nu beide partijen niet thuis geven, vraagt u zich af hoe nu te handelen.

Ter plaatse beklag doen
In een dergelijke situatie is het essentieel, dat u de verhuurder als de bemiddelaar (Homeaway.nl) in de gelegenheid te stellen de geconstateerde gebreken te verhelpen. Het is aan te bevelen om de accommodatie pas vroegtijdig te verlaten, nadat is gebleken, dat de gebreken niet tijdig kunnen worden verholpen, en een vervangende accommodatie wordt aangeboden door de verhuurder of bemiddelaar. Verzamel voorts bewijs ter onderbouwing van uw klachten.

Nu de verhuurder als Homeaway.nl weigeren u een redelijke compensatie te bieden, adviseer ik u verdere stappen te ondernemen.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze terstond in nu de verhuurder als Homeaway.nl niet thuis geven.

ECC
Voor grensoverschrijdende geschillen tussen een consument en een ondernemer (verhuurder te Frankrijk) kunt, kunt u de hulp van het Europese Consumenten Centrum inroepen. Aan deze service zijn geen kosten verboden.

Geschillencommissie
Mocht Homeaway.nl zijn aangesloten bij de Geschillencommissie (SGC) dan kunt u uw geschil ter beoordeling aan hen voorleggen. Zo niet, dan kunt u een civiele procedure overwegen tegen Homeaway.nl .

Review
Ook zou u kunnen overwegen een review te plaatsen op sites als tripadvisor, teneinde potentiële huurders te attenderen voor desbetreffende accommodatie.