Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Occasion gekocht dwaling/misleiding

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 augustus 2019

Ik heb een auto gekocht van 4 jaar oud. Als koper heb ik me gehouden aan mijn onderzoeksplicht door de auto te laten checken. Auto stond als nieuw in de showroom. Auto zou favoriet zijn en mensen zouden in de rij staan. Als ik hem niet kocht dan zou de auto binnen een dag verkocht zijn: argumenten van verkoper: juiste kleur, juiste uitvoering, automaat, weinig km en let op helemaal strak. Ik ben echt ontzettend zuinig en heb de auto op de cm nauwkeurig langs gelopen. De naden alle lak, dorpels etc. Geen deukje of krasje en helemaal strak. Na ander halve week auto onder de krassen. Niet een beetje maar zelfs met polijstmachine niet uit te halen. Grootste deel kan acceptabel gemaakt worden door schadeherstel bedrijf. Autoverkoper gaf eerst aan dat ik wel een prijsopgave door mocht geven van een bedrijf die auto diep zou polijsten. Heb ik gedaan en kreeg als antwoord: breng maar naar onze autoschadeherstel bedrijf.....dan polijsten ze hem daar wel ter plekke even. Argument: kost verkoper nagenoeg niets want prijsopgave van 125,- ex vond verkoper toch wel veel geld. Ik voel mij misleid. Die auto had ik NEVER gekocht als ik wist dat hij er zo uit zag. Geeft ook helemaal geen goed gevoel meer. Kennissen kring en vriend garagehouder gaven aan dat krasjes vaker zichtbaar worden en dat was mezelf ook bekend maar als ze vragen om de auto te zien zeggen ze: “kerel, dit gaat helemaal nergens meer over. Dit kan echt niet en is gewoon veel te gek”. De autoverkoper begint echter praatjes te krijgen via de app dat ik de auto 3 a 4 keer bekeken heb en dat de auto al zo was. Dat klopt idd maar verborgen gemaakt door poetswanpraktijk. Echt niet te zien en zat met oog tegen de lak aan. Opmerkelijk dat verkoper eerst ook aangeeft de mogelijkheid te geven om offerte op te vragen om schade te herstellen waarmee hij aangeeft de schade te herkennen. Valt dit onder dwaling of misleiding of andere wanpraktijken waar ik werk van kan maken. 

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs heeft u bij een autobedrijf een jonge occasion gekocht. Hoewel u aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan, bleek anderhalve week na levering de auto geheel onder de krassen te zitten. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Lakschade
Waarschijnlijk betreft het hier krassen (wit) in de blanke laklaag. Dergelijke krassen kunnen middels poetsmiddel tijdelijk worden gecamoufleerd.

Dwaling art 6:228 BW
Het kan niet anders dan dat de verkoper heeft afgeweten van de vele krassen rondom de auto, welke tijdelijk gecamoufleerd zijn geworden. De verkoper bevestigt dit door u te verzoeken elders een prijsopgave te vragen bij een poetsbedrijf/schadeherstelbedrijf. Wanneer de verkoper u juist zou hebben geïnformeerd, dan had u de auto niet gekocht of niet voor de betaalde koopprijs.

Op grond van dwaling kunt u de koop vernietigen, dan wel gedeeltelijk vernietigen. In het laatste geval dient de verkoper u een deel van de koopprijs terug te betalen, voor het gedeelte dat de auto nu minder waard is (bedrag voor schadeherstel).

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in, wanneer de verkoper blijvend de schade aan de laklaag niet wil herstellen of vergoeden.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf, kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over dwaling vindt u op onze website.