Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanbetaling accommodatie Oostenrijk

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 augustus 2019

Afgelopen zaterdag 10 Aug via Booking.com een accomodatie geboekt in Oostenrijk voor de 4e week van Januari 2020. Ik wist via de site dat ik bij de afsluiting van de boeking 50% moest aanbetalen, dus daar was ik mee bekend, hoewel ik het nog een flinke aanbetaling vind (Eur 610).

Nu wenst de accomodatie dat ik maar liefst 60 dagen voor aankomst het restant van de reissom moet overmaken.

60 dagen voor aankomst, dat vind ik niet redelijk, en vraag graag uw mening:
* Mag dit van mij gevraagd worden?
* Is dit rechtsgeldig? (in Oostenrijk)
* Ik neem aan dat ik bij faillisement van de accomodatie mijn geld kwijt ben, want de betaling gaat via bank overschrijving, dus geen vorm van creditcard bescherming is van toepassing.
* Volgens Booking.com is de boeking niet annuleerbaar, maar kan ik de boeking nog ongedaan maken?, ik heb immers nog niets betaald?

Graag uw deskundig advies in deze, waarvoor alvast mijn dank.

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Via booking.com heeft u een accommodatie geboekt in Oostenrijk voor week 4 volgend jaar. Bij afsluiting van de boeking moest u 50% betalen, en nu blijkt dat u 60 dagen voor vertrek het restant moet betalen. U heeft hierover de volgende vragen:

  • Mag dit van u gevraagd worden?

Ja, dat een reissom een bepaalde periode voor de aankomst volledig moet zijn betaald,  is niet ongebruikelijk. Als je kijkt in de voorwaarden van booking.com dan is dat ook terug te vinden.  In de voorwaarden wordt er ook op gewezen dat de voorwaarden van de accommodatie goed gelezen dienen te worden.

  • Is dit rechtsgeldig in Oostenrijk?

Dit is rechtsgeldig

  • Ik neem aan dat ik bij faillissement van de accommodatie mijn geld kwijt ben, want de betaling gaat via bankoverschrijving, dus geen vorm van creditcard bescherming is van toepassing

Indien het niet mogelijk is om met de creditcard te betalen,  dan zit er niets anders op dan het geld over te maken.  Dit kan problemen opleveren bij een eventueel faillissement.

  • Volgens booking.com is de boeking niet annuleerbaar, maar kan ik de boeking nog ongedaan maken? Er is nog steeds niet betaald.

Zodra u een bevestiging van de reservering heeft ontvangen, is het niet meer mogelijk om de boeking ongedaan te maken.  Annuleren kan altijd maar dan krijgt u te maken met annuleringskosten.  Deze zijn te vinden in de voorwaarden.