Verkeerde tenaamstelling Tesla model 3

Vraag gesteld door A. Goud op 08 juli 2019

28 juni 2019 tesla model 3 gekocht. 29 juni 2019 tesla model 3 long range afgehaald in tilburg. In alle hectiek die daar heerste (350 auto's afleveren op 1 dag valt ook niet mee) heb ik mijn auto opgehaald. Wat later bleek de eerste tenaamstelling werd in het dashboardkastje gedaan met de vermelding deze goed te bewaren in de auto totdat het RDW pasje opgestuurd zou worden.

Een week later werd ik door een kennis gebeld die ook op dezelfde dag een tesla had gekocht met de mededeling dat hij 2 tesla's had gekocht. Vorige week donderdag contact gezocht en vrijdag en zaterdag bij Tesla geweest om het een en ander helder te krijgen wat hier aan gedaan zou worden. Afgelopen zaterdag wilde ze de auto retournemen op basis van Tesla's 7 dagen retourplan. Het bedrag zal dan worden geretourneerd (binnen 40 dagen). Er kon mij dan niet worden beloofd of ik dezelfde wagen voor dezelfde prijs weer kon krijgen omdat ik € 3000 korting heb gehad op deze auto.

Ik ben hier niet akkoord meegegaan omdat de fout bij Tesla zit en niet bij mij. De auto op mijn naam zetten is ook geen optie ivm problemen met de leasemaatschappij en ook wil ik dit zelf niet omdat je dan als 2de eigenaar komt te staan op de tenaamstelling terwijl ik een nieuwe auto heb gekocht.

ik heb ze een voorstel gedaan om de auto in te nemen en een andere nieuwe auto met de juiste tenaamstelling mee terug te nemen zonder dat dit financiele kosten voor mij met zich mee brengt. Maar daar zien ze niets in. Eigenlijk willen ze alleen maar dat ik de auto op mijn naam zet met als vermelding 2de eigenaar. Momenteel rij ik dus in een auto die ik verzekerd heb maar op iemand anders zijn naam staat. Enigste voordeel is dat ik geen bekeuringen op de mat krijgt, die komen terecht bij de partij terecht waarop hij geregistreerd staat. ( alle gekheid op een stokkie, dit is toch te gek voor woorden, een leenauto was er ook niet omdat het de partij waar deze auto nu op geregistreerd hier ook niet op zit te wachten.

Wat kan u mij adviseren ???
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe auto gekocht. U heeft daar een korting bij afgesproken. Nadat u de auto heeft meegenomen blijkt dat u de tweede eigenaar bent. U vraagt wat u kunt doen.

Bij de aankoop van een nieuwe auto mag u er als consument vanuit gaan dat u de eerste eigenaar bent. Dat kan anders zijn als er bijvoorbeeld sprake is van een actie met voorwaarden. Het zou dan wel op de weg van de verkoper liggen om dat aan te geven. Is dat niet gebeurd, dan kunt u aangeven dat u niet hoefde te verwachten dat u een auto geleverd zou krijgen die al eerder op naam heeft gestaan. De informatie bij de koop is dus van belang.

Gezien de korting die u heeft gekregen kan het zijn dat uw nadeel financieel gezien nihil is. Zeker weten doen wij dat niet. Daarvoor zouden wij moeten beschikken over uw kentekengegevens. U kunt deze mailen naar experts@anwb.nl.

Heeft u geen financieel nadeel, dan is het nog maar de vraag of u de koop ongedaan kunt maken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.