Tol Italië niet correct

Vraag gesteld door P. Holleman op 02 juli 2019

Goede morgen,
Op 1-6-2019, om 13.33 uur ben ik gearriveerd bij tolpoort Cesena Nord. De tolautomaat weigerde de ticket, deze bleef zichtbaar vastzitten, diverse keren geprobeerd. De tolbediende om hulp gevraagd, deze weigerde te komen, maar regelde dat de slagboom omhoog ging. Tegelijkertijd kwam een print uit de automaat waarop
een totaal bedrag van €49.30, terwijl ik een beperkt traject heb gereden, Ik verwachte een bedrag van ongeveer €10. Op de print wordt als startpunt “NON RILEVATA” aan gegeven.Thuis gekomen de print bestudeerd en ontdekt dat ik binnen 15 dagen had moeten betalen, anders dreigt een forse boete. Vandaag betaald ruim voorbij de 15 dagen. Door deze hele gang van zaken voel ik me dubbel benadeeld, veroorzaakt door een technisch falen waar ik geen invloed op heb, de weigerachtige houding van de tolbediende en het feit dat ik nog een flinke boete kan verwachten. Ik zou het zeer op prijs stellen indien u voor mij iets zou kunnen betekenen.

Kenteken: XXXXXX
MANCATO PAGAMENTO: 6029748578
Betaling verricht aan: Autostrada per l’Italia, al CARIFI
IBAN: IT79M0616002800100000000398

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een vraag over tol in Italië.

Waarom er bij het tolpoortje iets fout gegaan is, zou ik zo niet durven zeggen. Het lijkt er op dat er technisch iets mis is gegaan, waardoor het kaartje bleef vastzitten. Gelet op het beperkte traject dat u had gereden, verwachtte ongeveer € 10 tol te moeten betalen, maar het bleek € 49,30. U heeft dit bedrag eenmaal thuis gekomen betaald (na gestelde termijn van 15 dagen).

Op de website van de Italiaanse autostrade is er een mogelijkheden uw klacht per e-mail (info@autostrade.it) kenbaar te maken. Daar kunt u uw verhaal (in het Engels) doen. Nu u intussen heeft betaald, acht ik de kans niet groot dat u (een gedeelte) van het bedrag terug krijgt, maar het is het proberen waard.

Meer informatie over tol in Italië vindt u op onze website.