Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rechten en plichten auto garage tegenover consument

Vraag gesteld door Staniszewski op 11 juli 2019

Begin maart heb ik mijn Mini Cooper S naar een erkende Bovag garage gebracht omdat ik deze niet meer gestart kreeg. Na het uitvoeren van verschillende onderzoeken, hebben ze geconcludeerd dat het motorblok zodanig kapot was dat deze of gereviseerd of vervangen moest worden. Daarop heb ik na het ontvangen van de offertes voor de optie gekozen om te gaan voor een zogenoemde ruilmotor. Deze werd door de garage besteld. Hierop heb ik toen in eerste instantie al 1,5 maand op moeten wachten omdat het blok niet leverbaar was. Tussendoor werd ik wel gebeld dat ook verschillende turbo leidingen poreus waren en dat het vliegwiel aan het verpoederen is en dat deze vervangen moeten worden. Hier ben ik toen mee akkoord gegaan.  

Begin mei is het blok alsnog geleverd en heeft de garage het blok ingebouwd tijdens het starten bleek dat iets mis was met het nieuwe blok deze maakte ontzettend veel lawaai en viel uit. Ze hebben toen de auto met het al ingebouwde nieuwe blok opgeladen en op transport gezet naar de leverancier van het blok. Dit zonder mij eerst te informeren hierover, ik kreeg deze informatie pas toen ik zelf de garage belde met de vraag hoe het met mijn mini is wanneer ik deze terug kan verwachten. Dit omdat ik al sinds begin maart zonder auto zat en dus of alles te voet moest doen of een auto moest lenen van mijn vader. Ik heb toen aangegeven dat ik toch echt eigen vervoer nodig had en toen pas hebben ze gekeken om mee een leenauto mee te geven. Mijn auto is toen ongeveer 2 weken bij de leverancier van de ruilmotor geweest en hebben ze daar aan het blok gewerkt. Wat ze daar gedaan hebben is voor mij nog steeds een raadsel omdat ik daar geen antwoord op krijg als ik hierna vraag bij de garage.

Na 2 weken is de auto terug gekomen hebben ze de APK keuring uitgevoerd maar toen bleek dat er nog altijd iets mis was met het nieuwe blok. Deze maakte nog steeds een heel hard ratelend geluid. Dus is het nieuwe blok er weer uitgehaald en teruggestuurd naar de leverancier, zonder auto deze keer.

Bij de leverancier konden ze in eerste instantie ook het probleem niet vinden en konden ze het dus niet oplossen. Hiervan werd ik pas weer op de hoogte gesteld omdat ik zelf maar weer eens belde om informatie omtrent mijn auto en de reparatie. Uiteindelijk zouden er nieuwe onderdelen besteld zijn en vervangen zijn bij de leverancier. Ook deze keer weet ik niet wat er verder mee gebeurd is omdat ik daar ook geen antwoord op krijg. In ieder geval is na weer ruim een maand het blok terug gekomen op 28 juni. Ook hier kwam ik pas achter omdat ik zelf maar weer eens gebeld had om te informeren. Mij werd toen gezegd dat ze gingen kijken om dit blok in te bouwen in de eerste week van juli. deze week was verstreken en weer niks gehoord.
Daarom heb ik op 9 juli weer contact opgenomen of het blok was aangekomen en ondertussen was ingebouwd. Ik kreeg toen te horen dat de auto/ motorblok nu goed loopt ze hadden op maandag 8 juli 1 testrit uitgevoerd en op dinsdag 9 juli 2 testritten. Alleen bij de 2de testrit op 9 juli gaf de auto opeens een accu storing aan. Ze belde me toen dat de dynamo kapot was en dat deze vervangen moest worden. Ik heb toen telefonisch aangegeven dat deze dynamo zo goed als nieuw is en pas 3 jaar in de auto zit. En dat de dynamo niet zomaar opeens kapot kan gaan. Dit zijn hun met me eens maar verder dan dat de dynamo kapot is en vervangen moet worden kunnen ze me geen antwoord geven.

Nu weet ik dat bij het constant inbouwen en uitbouwen van het motorblok dat dit voor de dynamo niet erg prettig is en dat deze ondertussen waarschijnlijk zoveel tikken heeft gekregen dat het niet raar is dat deze kapot is gegaan.

De garage wilt de schuld niet op zich nemen en zegt dat het aan het onderdeel en de auto ligt. En dat het vervangen hiervan noodzakelijk is en dat dit +/- 600 - 650 euro aan extra kosten gaat worden.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens helemaal omdat ze zelf hebben verteld dat er geen probleem was al die tijd met de dynamo.

Alleen is nu de vraag wie moet er voor de kosten opdraaien en wat zijn mijn rechten en plichten als klant in deze en welke rechten en plichten heeft de garage?

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Na herhaalde inbouw van een ruilmotorblok blijkt nu de dynamo kapot te zijn. U vraagt wie de kosten van vervanging van de dynamo moet betalen.

Ik heb uw vraag aan onze technische experts voorgelegd. Zij achten het niet aannemelijk dat het kapotgaan van de dynamo het gevolg is van het herhaald uit- en inbouwen van het motorblok.

Om de kosten van reparatie/vervanging van de dynamo vergoed te krijgen, moet u bewijzen dat er een verband bestaat tussen het herhaald in- en uitbouwen van het motorblok en het kapot gaan van de dynamo. Of dat de garage niet met de juiste deskundigheid en zorg met de dynamo is omgegaan.

Op onze website vindt u meer informatie over uw rechten bij reparatie en een stappenplan hoe te handelen.

Wanneer u er met de garage niet uitkomt, kunt u eventueel uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.