Heb ik recht op wettelijke garantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 juli 2019

Ik ben in het bezit van een Ford Focus, wagon, uitvoering Titanium. Ik heb deze auto nieuw gekocht bij mijn garage voor € 26190,-
De auto is van 26-03-2016. Dus 3 jaar en 4 maanden oud. Er staat 37 000 kilometer op  de teller. Er is nooit schade mee gereden en elk jaar is het reguliere onderhoud aan de auto verricht.
Nu begon eind maart 2019 het lampje van het motormanagement te branden. Ik ben toen naar de garage gegaan waar men tot de conclusie kwam dat de lamdasonde moest worden vervangen. Dit is toen 29-03-2019 gebeurd en ik kreeg daarvoor een rekening van € 170,20. Ik heb de rekening voldaan en de auto meegenomen. Enkele weken later begon het lampje opnieuw te branden. Omdat de auto toch voor een grote beurt naar de garage moest heb ik een afspraak gemaakt. Ik maakte daarbij ook melding van het feit dat het motormanagementlampje opnieuw brandde met het verzoek dit mee te nemen bij de grote beurt.
De grote beurt vond plaats op 7-5-2019. Ik kreeg daarvoor een rekening van € 346,34 die ik voldaan heb. Men gaf aan dat men ook naar het motormanagement had gekeken en dat er mogelijk iets met een stekker was. Dit had men verholpen.
Enige weken later brandde het lampje opnieuw. Ik kon langs komen om de computer uit te laten lezen. De monteur meldde mij dat alles erop wees dat de lamdasonde stuk was. Ik gaf aan dat deze een goede maand geleden al was vervangen.
Dat had de monteur niet gezien en hij ging in overleg. Zijn chef meldde mij toen dat nader onderzoek nodig was en dat ze dan gingen kijken wat te doen. Toen ik de volgende dag de auto ging ophalen meldde men mij dat de lambdasonde was vervangen. Ik sprak mijn verbazing hierover uit omdat men had aangegeven dat dat niet het euvel zou zijn. Ik nam de auto weer mee. Er waren dit keer geen kosten aan verbonden. Het was garantie op onderdelen.
Een paar weken later was het weer raak het lampje brandde weer. Opgemerkt zij dat er steeds minder tijd zat tussen de reparaties en het moment dat het lampje ging branden. Men heeft toen iets gesoldeerd. Geen kosten. Een week later brandde het lampje weer. Men heeft toen de auto wel een week in de garage gehad en ik beldde af en toe hoe het ervoor stond. Men gaf dan aan dat er meer onderzoek nodig was. Uiteindelijk gaf men aan dat er een stuk kabel moest worden vervangen. Toen dit was gedaan kon ik de auto ophalen. Geen kosten.
Een paar dagen later brandde het lampje weer. Ik belde de garage en men zou het voorleggen aan de chef werkplaats. Die belde mij op en gaf aan dat het opgelost moest worden. Ik kon de auto langbrengen en dan ging men een stekker vervangen. Dit is kosteloos gebeurd en ik kon de auto ophalen. Het lampje bleef 3 dagen uit en begon afgelopen zondag 21-07-2019 weer te branden. Ik heb toen de chef werkplaats gebeld en gevraagd wat te doen. Hij gaf mij toen aan dat er een kabelboom moest worden vervangen en dat ik zou worden gebeld over de ins en outs.
Op internet heb ik al gelezen dat dit een zeer dure reparatie kan zijn. Ik stel mij echter op het standpunt dat deze reparatie valt onder de wettelijke garantie die je van een produkt mag verwachten. Mede gezien de nog jonge leeftijd van de auto het geringe aantal kilometers en de nieuwprijs. Bovendien is een kabelboom geen onderdeel wat aanslijtage onderhevig is. Het betreft hier mijns inziens een ondeugdelijk produkt waarbij de garage de wettelijke verplichting heeft dit kostenloos te vervangen.
Ik zou graag u mening hierover horen.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Het motormanagementlampje van uw in 2016 nieuw gekochte Ford Focus Wagon brandt iedere keer. De dealer heeft al diverse reparaties uitgevoerd ( o.a. de lambdasonde en stekker vervangen, ) om het probleem op te lossen. Nadat de auto een week in de garage heeft gestaan om het probleem op te sporen begon het lampje na een paar dagen weer te branden. De chef werkplaats heeft nu aangegeven dat de kabelboom vervangen moet worden. U bent van mening dat er sprake is van een ondeugdelijk onderdeel en dat u zich kunt beroepen op wettelijke garantie en u vraagt onze mening.

Een kabelboom is niet aan slijtage onderhevig. Als deze vervangen moet worden, is daar meestal een andere oorzaak voor.

Wettelijke garantie en non-conformiteit
Bij een zo jonge auto hoeft u niet te verwachten dat een kabelboom vervangen moet worden en daarom kunt u zich beroepen op non-conformiteit, dat wil zeggen dat het product niet de eigenschappen heeft die u mag verwachten. In principe moet de garage dit zonder kosten voor u vervangen.

Meer informatie over klachten na aankoop en het stappenplan vindt u op onze website.