Auto met gebreken gekocht

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 juli 2019

Twee maanden heb ik een auto gekocht bij een autobedrijf, een Opel Corsa 1.4 Cosmo uit 2007 toen met 78000 km en APK van een maand oud. Toen ik langs de dealer gong voor een grote beurt, kwamen de volgende gebreken naar voren:
distributieketting moest vervangen worden, olielekkage bij oliedruksensor, kabelboon vol olie en lambdasensoren aangetast, klepdekselspanning zweet wat olie, voorremmen gevorderde slijtage en roest op de schijven, droogtescheuren bij banden.
Kan ik van de verkoper eisen dat hij deze gebreken oplost voor zijn rekening?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Twee maanden geleden kocht u een Opel Corsa 1.4 Cosmo, bouwjaar 2007 en 78000 km op de teller, bij een autobedrijf.  Nu heeft u de auto bij de dealer gebracht voor een grote beurt en deze constateerde een aantal gebreken. Uw vraag is of de verkoper deze zou moeten oplossen.

Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.  Onder welke voorwaarden heeft u de auto gekocht?  Heeft u garantie  op de auto? En zo ja, welke?

Garantie
 Heeft u garantie afgesproken op de auto dan kunt u met de gebreken terug naar de verkoper.

(Non-)conformiteit en ‘wettelijke garantie’
Heeft u geen garantie afgesproken dan kunt u op basis van de wet de verkoper in sommige gevallen toch nog aanspreken.  Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product. Dat wil zeggen dat het geschikt is voor normaal gebruik. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft u die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen.  Dit wordt het conformiteitsvereiste genoemd.  Wat u mag verwachten van de auto hangt af van onder andere de prijs, het bouwjaar, de kilometerstand, waar heeft u het gekocht,  informatie van de verkoper en op de koopovereenkomst.
Hoe ouder en goedkoper de auto, hoe minder je ervan mag verwachten.
 
Onderzoeksplicht en mededelingsplicht
U mag afgaan op wat de verkoper over de auto vertelt.  Bij een gebruikte auto mag u er niet zomaar van uitgaan dat de auto deugdelijk is.  Bij de koop van een tweedehands auto gaat de onderzoeksplicht verder dan bij een nieuwe auto. De kans op gebreken is tenslotte groter.  Doe je geen goed onderzoek en zijn er problemen na de aankoop, dan kun je niet in alle gevallen de verkoper hierop aanspreken.

APK
U geeft aan dat de auto 1 maand voor de aankoop nog APK gekeurd was. Bij de APK wordt er gekeken of een auto aan de wettelijke veiligheids- en milieueisen voldoet.  Bijvoorbeeld de verlichting en de stuurinrichting.
Eigenlijk zegt het nog niet veel over de totale staat van de auto.  Om hierachter te komen zou u vooraf een aankoopkeuring hebben moeten  laten verrichten.

De dealer heeft geconstateerd dat er zaken vervangen dienen te worden.  U dient er rekening mee te houden dat de dealer niet geheel onafhankelijk is en ook een commercieel belang heeft.  Het is ook een kwestie van interpretatie.  Hoe noodzakelijk is  de vervanging?  Zijn bijvoorbeeld gebreken aan de auto dusdanig ernstig dat de auto hierdoor niet APK goedgekeurd had mogen worden? Is dat het geval dan kunt u hiermee terug naar de verkoper en hem hierop aanspreken.  Dit zou het geval kunnen zijn bij de banden, bij de olielekkage en bij de remmen en remschijven.
Bij de andere onderdelen hangt het ervan af of er een acuut gebrek is opgetreden. Ook hiermee kunt u terug met een beroep op de wettelijke garantie.
 
Meer informatie over klachten na aankoop en het stappenplan vindt u op onze website.  Zie deze link.