Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schade gemaakt door garage tijdens reparaties niet vergoed?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 juni 2019

In februari 2019 heb ik bij een garage een tweedehands auto aangeschaft. Een proefrit ten tijden van de aankoop was niet mogelijk omdat er geen kenteken op de auto zat, deze midden-in te showroom stond en omdat er buiten sneeuw lag.
Tijdens het aanbetalen zijn contractueel een aantal afspraken gemaakt: bij aflevering zou een APK zijn uitgevoerd in combinatie met een grote beurt. Er is sprake van 18 maanden garantie (excl arbeidsloon) alleen op mechanisch draaiende motoronderdelen. Dit heb ik dan ook op het koopcontract staan.
Daarbij was mondeling afgesproken met de verkopen dat ik een nieuwe set zomer- en winterbanden zou krijgen omdat de huidige zomerbanden behoorlijk beschadigd waren.

Bij het ophalen van de auto heb ik vervolgens geen nieuwe zomerbanden gekregen omdat deze niet in huis waren. Hier kon ik de volgende week voor terugkomen.
Diezelfde dag heb ik een rondje met de auto gereden en bleek dat de Cruise Control niet werkte. Ook kreeg ik na 15 km een motorstoring, een EPC-storing en begon de motor te haperen.

De volgende dag ben ik teruggegaan naar de garage en werd gezegd dat de storing zou zijn ontstaan door de bobine en bougies (ondanks dat een aantal dagen daarvoor een grote beurt was uitgevoerd). Deze storing konden zij pas 3 weken later repareren omdat er dan pas tijd voor was in hun agenda.

3 Weken later (begin maart) hebben zij de auto een aantal dagen in de garage gezet: de bougies en bobine zijn nu wel vervangen en de cruise control zou zijn uitgelezen waardoor deze het weer deed.
De verkoper met wie ik de afspraak voor de zomerbanden had staan was ontslagen, waarop de afspraak voor nieuwe banden (volgens de nieuwe verkoper "J") ook is komen te vervallen omdat ik dit niet op papier had staan.

Bij afhalen van de auto waren de motorstoringen opgelost. Echter deed de cruise control het nog steeds niet. Ook was een nieuwe storing ontstaan: de auto schokte bij stationair draaien van de motor.

Daarop is een nieuwe afspraak gemaakt 4 weken later (halverwege april) om de auto opnieuw te controleren en de cruise control te onderzoeken. Dit kon helaas niet eerder gebeuren. Ik heb de auto afgeleverd en na 5 dagen bleek dat de cruise control niet werkte omdat het hendeltje kapot was. Ze hebben het stuur verwijderd en een nieuwe hendel geplaatst. Daarnaast was er een storing in de bobine.

Bij het afhalen van de auto deed de cruise control het nu wel. Echter een nieuw probleem deed zich voor: er brandden nu een lampje van de bandenspanning en een lampje van de ESP. Op dat moment konden zij hier niks mee doen dus moest ik 2 weken later opnieuw terugkomen. Wat opviel was dat tijdens de 5 dagen dat de auto bij de garage stond, er ruim 140 km mee is gereden. (Dit was volgens de monteur normaal?)

De werkzaamheden zijn allen door dezelfde monteur verricht (monteur "M").

Begin mei heb ik een nieuwe afspraak gemaakt met de garage. Zij zouden de auto naar een dealer brengen omdat zij dit probleem zelf niet konden oplossen en omdat de auto moest worden uitgelezen.

Ik heb de auto vervolgens op 14 mei afgeleverd bij de garage. Zij hebben hem die dag zelf weggebracht naar de dealer om deze te laten uitlezen.
Een dag later, 15 mei, kon ik aan het eind van de middag de auto opnieuw ophalen.
Bij het ophalen werd ik ontvangen door 3 heren: Monteur M, Verkoper J en een tweede verkoper (Verkoper R). Zij zeiden dat de auto helemaal in orde was en dat de lampjes niet meer brandden. Daarop wilde ik wegrijden en bleek dat de lampjes nog steeds branden. Tevens bleek dat er dit keer opnieuw ruim 140 km met de auto is gereden! Toen ben ik teruggegaan om de heren hierop aan te spreken. Zij begrepen er niks van: "de lampjes brandden zonet niet meer want de dealer had deze gerepareerd".
Zij adviseerde mij om de auto zelf weg te brengen naar de dealer, waarop door alle 3 de heren mondeling is bevestigd dat ik de factuur voor de kosten kon verhalen op de garage.

Een dag later heb ik de dealer gebeld om te vragen wat zij precies hebben gedaan met de auto. De auto was uitgelezen op 14 mei, waarop bleek dat de sleepring kapot is. Deze is vermoedelijk beschadigd geraakt tijdens de reparaties door de garage aan de cruise control. Bij het verwijderen van het stuur is de sleepring dan beschadigd geraakt. Deze schade hebben zij uitgelezen en vervolgens is de auto diezelfde dag direct teruggebracht naar de garage. Door de Dealer is in totaal circa 12 km gereden met de auto! Zij hebben niks gerepareerd en ook geen 140 km gereden!

Mijn vermoeden is dat de garage de auto 2 keer heeft gebruikt als leenauto, ook omdat de auto nadat ik hem ophaalde beide keren naar sigarettenrook stonk en dus veel km's had gereden.

Ik heb de sleepring 2 weken later op afspraak laten vervangen bij de dealer (zoals geadviseerd door de garage) en deze opnieuw laten uitlezen. De kosten hiervoor bedroegen 342,-.
De factuur moest ik direct aan de dealer betalen.

Vervolgens ben ik op 31 mei bij de garage langsgegaan om de factuur af te geven. Hier werd ik ontvangen door Verkoper R, die beweerde nooit te hebben gezegd dat zij de factuur zouden betalen. Hij heeft mijn telefoonnummer opgeschreven en ik zou die dag terug worden gebeld door Verkoper J.

1 Week later, 5 juni, heb ik zelf gebeld naar de garage omdat ik niks meer heb gehoord. Telefonisch heb ik gesproken met Verkoper J, die claimde nooit uitspraken te doen over financiën want dit lag niet aan hem (terwijl ik al die tijd wel door deze verkoper ben geholpen nadat de eerste verkoper was ontslagen).
Hij adviseert mij nu om morgen langs te gaan bij de garage om opnieuw met Verkoper R te spreken en om de zaak met hem te regelen. Dus dat ga ik morgen doen.

Mijn vraag is nu als volgt:
Kunt u mij adviseren wat ik kan doen indien zij de factuur van de dealer niet willen betalen of ontkennen te hebben gezegd dat zij dit wel zouden doen?

Daarnaast: is er nog iets wat ik kan doen aan de banden. Zij wijgeren mij hierin tegemoet te komen, ook al was dit wel de afspraak bij de aankoop. De huidige zomerbanden die eronder zitten zijn behoorlijk versleten en zouden nog maar net door de APK zijn gekomen. Monteur W heeft zelf aangegeven dat deze binnen 10.000 km vervangen zullen moeten worden.

Ik ben ondertussen 5 maanden verder. Gedurende 5 maanden ben ik 6 keer naar de garage teruggegaan voordat de auto nu eindelijk goed functioneert zoals afgesproken bij de aankoop. Vervolgens heb ik nu nog steeds geen nieuwe of vervangende zomerbanden en zit ik met een factuur van 342,- die ik zelf heb betaald, voor reparaties aan schade die door de garage zelf zijn gemaakt.

Ik hoop dat u iets voor mij kunt betekenen! Bij voorbaat hartelijk dank!

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in februari bij een autobedrijf een gebruikte auto gekocht. De auto is geleverd met een beperkte garantie. De verkoper komt zijn toezeggingen niet na. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Set nieuwe zomerbanden
Nu deze afspraak niet op papier staat, is het aan u te bewijzen dat deze afspraak gemaakt is bij de koop. Wij raden dan ook immer aan afspraken zwart op wit te zetten, teneinde een dergelijke discussie te voorkomen.

Factuur dealer
Hetzelfde geldt voor de toezegging van het autobedrijf om de kosten van de benodigde reparatie te vergoeden. Art 150 RV stelt immers: 'Wie stelt die bewijst".

Conclusie
Zolang u niet kan bewijzen, dat er overeen gekomen is, dat het autobedrijf u een nieuwe set zomerbanden zou leveren en de factuur van de dealer zou voldoen, trekt u juridisch aan het kortste eind, nu de medewerkers van het autobedrijf doen voorkomen alsof deze toezeggingen nimmer zijn gedaan.