Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor gecrashed na garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 mei 2019

Wilt u misschien even met mij meedenken? De motor van mijn Renault Megane is vorige week bij de dealer gediagnostiseerd met een lekkende cilinder. De geboden oplossing bestaat uit een nieuwe motor: Een erg dure grap! De fabrieksgarantie is 6 maanden geleden afgelopen, de auto heeft nog maar 155.000 km gereden. De auto is aantoonbaar steeds dealer onderhouden geweest. Aangezien ik geen garantie meer heb, kan ik daar geen aanspraak meer op maken. Anderzijds is het toch ook niet normaal dat een motor al na 155.000 km crasht.

Mijn vraag aan u is of ik naast een evt. coulance van Renault nog enig recht of aanspraak kan doen gelden bij een motor de zo snel kapot is gegaan. Kunt u mijn rechtelijke positie in deze situatie verduidelijken? Kunt u mij advies geven of mij misschien op een of andere manier bijstaan bij vinden van een oplossing?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De motor van uw Renault Scenic (2013/150.000 km) is defect en dient te worden vervangen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

1.2 TCE motor
Betreft het een 1.2 TCE motor? Van deze motor is bekend dat deze ondeugdelijk is. Het betreft een motor, die na verkoop van tijd een zeer hoog olieverbruik kent, met alle gevolgen va dien.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Een benzinemotor kent een levensduur - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - van circa 250.000 km. Nu de dealer heeft gesteld, dat de motor (150.000 km) aan vervanging toe is, maakt dat de motor ondeugdelijk is, en de auto niet geschikt is voor normaal gebruik. Derhalve voldoet de auto nu niet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Kosten herstel
In beginsel komen de herstelkosten voor rekening en risico van de verkoper.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze in zodra duidelijk wordt dat u met de dealer niet tot een vergelijk komt.

Geschillencommissie
Wanneer u een geschil heeft met een BOVAG aangesloten autobedrijf, dan kunt u deze ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.