Borg huurwoning

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 juni 2019

Mijn verhuurder wil.mijn betaalde borg (2000€) pas 2 maanden na beiindiging van het huurcintractvterug betalen, dit hebben zij opgenomen in het huurcontract,  zij stellen als reden hiervoor : " aangezien je per automatische incasso de huur betaald, kun je deze 2 maanden terugvorderen, daarom betalen we pas de borg terug als deze periode verstrekken is.

De huur is 780
De borg is 2000

De borg moest bij aanvang van het huurcontract binnen 2 weken overgeboekt zijn.

Tevens willen ze de technische inspectie vd woning op de eerste dag dat de woning, niet meer mijn woning is uitvoeren en stellen ze dat elk mankement wat hun tegenkomen, zij dat te samen met arbeidsloon, zullen aftrekken van mijn borg.

Andere huurders hebben al problemen met deze woonbeheerder gehad over de borg en moesten juridische stappen ondernemen.

Ik vraag mij af of er een wettelijke termijn is waarbinnen de borg terug betaald moet zijn? En als ik de laatste huur overmaak via eenmalige overschrijving, kan ik deze niet terug laten boeken en vervalt hun reden om te wachten met terugbetaling.

De technische inspectie vd woning, in de voorwaarden staat een voorinspectie met kosten specificatie en een na inspectie met conclusie : kan ik.dit eisen? Aangezien het in de voorwaarden staat, ik vermoedt een hoop.gedoe met deze woonbeheerder, de eigenaar wil geen contact hierover maar is vlgs mij wel eindverantwoordelijk voor deze gamg van zaken.

Wat zijn mijn rechten in deze?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een vraag gesteld over de afwikkeling van een huurovereenkomst ter zake eindinspectie en restitutie van de borg.

Nu de huurovereenkomst betrekking heeft op de huur van woonruimte kan ik u helaas niet van dienst zijn. De ANWB adviseert haar leden wel over de huur van vakantiewoningen en kampeermiddelen, maar niet over woonruimte.

Ik raad u hierover contact op te nemen met de huurderslijn van De Woonbond (020-551 77 55) of met het Juridisch Loket van de overheid (099-8020).