Aankoop auto - non-conformiteit?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 mei 2019

Kernvraag:
Is de dealer verantwoordelijk voor het herstellen c.q. betalen van de reparatie aan de auto?

Achtergrond:
Op 4 augustus 2018 heb ik een Audi A3 (bouwjaar 2008) bij Multi Auto in Someren gekocht. Ik heb hier intussen diverse problemen mee gehad en feitelijk heb ik op dit moment nog altijd een ondeugdelijke auto waarmee het niet veilig is om mee te rijden.

Ik heb hierover al diverse malen contact gehad met de verkoopadviseur, telefonisch en per mail. Maar helaas heeft dat niet tot een bevredigende oplossing geleid. Ik heb Multi Auto intussen formeel aansprakelijk gesteld voor de verkoop van een ondeugdelijk product.

De feiten op een rij:
•   4 augustus 2018 aankoop auto. Km stand: 203290.
•   13 oktober 2018: constatering en melding aan Multi Auto dat de achterruitverwarming defect is.
•   26 november 2018: constatering en melding aan Multi Auto dat er een motorprobleem is. Na diverse onderzoeken (door mij uitgevoerd en betaald), blijkt de inlaat ladingsbewegingsklep (spruitstukklep) niet meer goed te sluiten. Het gehele spruitstuk moet worden vervangen. Kosten: 769,20 euro voor het herstel en 81,61 voor de onderzoeken.
•   11 maart 2019: auto wordt APK afgekeurd bij Kwik Fit Maastricht en er blijkt een olielekkage te zijn. 15 maart rijd ik naar Multi Auto en daar wordt gesteld dat er geen olie lekt. De auto is schoongespoten/afgespoeld. Km stand 208966.
•   19 april 2019: de auto wordt aangeboden voor onderhoud bij Bosch Car Meessen in Maastricht en de olielekkage blijkt er wel degelijk te zijn. Sterker nog: deze is zo hevig dat verder rijden on-verantwoord is.
•   Volgens Bosch is de lekkage aan de keerring achter waardoor de koppeling nat wordt. Dit ge-beurt al als er slechts een paar kilometer mee wordt gereden. De schade is zodanig dat Bosch stelt dat deze lekkage er al langere tijd is en over de tijd is verergerd. Herstelkosten: naar ver-wachting 1200 tot 1400 euro.
•   De diverse telefoontjes en e-mails met Multi Auto leveren geen bevredigende oplossing. Multi Auto stelt niet verantwoordelijk te zijn en doet een coulance voorstel van in totaal 500 euro. Dit voorstel is, gelet op gespendeerde tijd en de gemaakte en nog te maken kosten om een deugdelijke auto te krijgen, niet acceptabel en redelijk te noemen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in augustus 2018 bij een garagist een gebruikte Audi A3 Cabrio (2008/ 208.000 km) gekocht. De auto is geleverd zonder garantie. In november 2018 bleek er een probleem met het spruitstuk en achterruitverwarming. In maart 2019 heeft zich een olielekkage geopenbaard. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Wanneer een product niet aan de redelijke verwachting voldoet op grond van de overeenkomst is er sprake van non-conformiteit. De vraag is hier of de gebreken - gelet op de prijs, kilometrage, bouwjaar en informatie verkoper - in lijn der verwachting is.

Volgens mijn technische collega's is het - gelet op het bouwjaar, maar met name op de kilometrage - zeker niet uitzonderlijk, dat dergelijke gebreken zich openbaren.

Conclusie
Nu u als koper uw onderzoeksplicht verzaakt heeft, en desbetreffende zeker niet uitzonderlijk zijn voor een auto uit 2008 met een kilometrage van boven de 200.000, maakt dat u juridisch bezien zeer zeker geen sterke zaak heeft. Gelet op uw rechtspositie zou ik u adviseren iedere bijdrage van de verkoper accepteren.

Tip: Bij een volgende aankoop eerst een aankoopkeuring laten plaatsvinden en op grond van de uitkomst hiervan al dan niet tot koop over te gaan.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.