Vergoeding van reparatie auto door importeur

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 april 2019

De motor van mijn auto is kapot gegaan. De rekening hiervoor is €3.000. Ik doe een beroep op non-conformiteit van het product en wil dat de importeur van mijn auto coulance toepast en de reparatie vergoed. De importeur wil dat niet doen.

Achtergrond:
Ik heb een Audi A5 Cabrio 1.8 TFSI, 160 PK, met automatische versnelling, bouwjaar 2010, km stand 121.000. Ik heb mijn auto in mei 2017 van een particulier gekocht.

Bij een lange rit op 21-3-2019 begon de motor van mijn auto in te houden bij accelereren. De motor liep onregelmatig bij stationair lopen. Optrekken vanaf stilstand ging ook gepaard met “inhouden” van de motor. Ik ben toen direct naar mijn Audi dealer gegaan.

De dealer heeft geconstateerd dat een cilinder geen compressie meer had. Na verder onderzoek bleek dat er een stuk van een van de uitlaatkleppen was afgebroken. Verder constateerde de dealer dat alle kleppen (uitlaat) waren ingeslagen in de cilinderkop.

De dealer kon niet aangeven wat de oorzaak daarvan was.

Toen is de dealer er achter gekomen dat er een LPG installatie in mijn auto heeft gezeten: er zat nog een sticker van de LPG installateur in de auto. Ik wist niet dat er een LPG installatie in mijn auto had gezeten. Ik heb daarna navraag bij de RDW gedaan. De RDW heeft bevestigd dat er van 2010 tot 2015 een LPG installatie in mijn auto heeft gezeten. De installatie is uitgebouwd voordat de auto op naam stond van degene van wie ik de auto heb gekocht.

Ik heb bij mijn dealer een verzoek om coulance gedaan, op basis van non-conformiteit: ik heb gevraagd om de kosten van de reparatie te vergoeden omdat naar mijn mening een klep niet zomaar kapot mag gaan of mag verbranden en zeker niet bij een kilometerstand van slechts 121.000. De dealer heeft bij Audi importeur Pon een verzoek om coulance gedaan. Pon heeft dat verzoek afgewezen omdat er een LPG installatie in de auto heeft gezeten. Pon stelt dat elke garantie (en ook eventuele coulance) vervalt als er een LPG installatie in de auto heeft gezeten.

De 1.8 TFSI motor staat bekend om problemen met te hoog olieverbruik. Mijn auto verbruikte 1 liter olie op iets minder dan 2.000 km. Ik heb gesteld dat het hoge olieverbruik van mijn TFSI motor de oorzaak is geweest van de schade aan de klep en het verbranden van kleppen. Dat heb ik gedaan op basis van uitspraken van een gerenommeerd Audi motoren revisiebedrijf. Zij verklaren dit:
“Bij een langdurig doorrijden met een hoog verbruik, boven de 1:2000 zullen de uitlaatkleppen inbranden. De olie die verbrand zal inbranden in de uitlaatklep, waardoor deze geen correcte warmte-afvoer heeft via de klepzitting. De klep zal verbranden met compressieverlies en mogelijk zelfs breuk tot gevolg, waardoor kans op grote gevolgschade aan de rest van de motor en turbo.”
(Bron: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84)

Mijn dealer en importeur Pon wijzen elke aansprakelijkheid of vergoeding van kosten voor reparatie af uitsluitend omdat er een LPG installatie in de auto heeft gezeten. Ik vind dit niet terecht. De LPG installatie is al in 2015 uitgebouwd en ik heb altijd probleemloos in de auto gereden. Zowel de dealer als de importeur kunnen niet aantonen dat de oorzaak van de verbrande kleppen te wijten is aan het feit dat er een LPG installatie in heeft gezeten. Dat bevreemdt mij want het lijkt me dat degene die stelt dat de LPG installatie de oorzaak van de schade is dat ook zou moeten bewijzen en niet zonder meer kan volstaan met het afwijzen van enige aansprakelijkheid. Dit knelt temeer daar het olieverbruik een algemeen bekend en aanvaard probleem is bij dit type motor.

De dealer stelt voor om de cilinderkop en kleppen te vervangen. Kosten voor de reparatie zijn €3.000,- De reparatie is nog niet uitgevoerd.

Kan ik vergoeding van de reparatie, of tenminste een deel van de reparatie, afdwingen bij Audi importuer Pon, al dan niet met een beroep op non-conformiteit? Zo ja, hoe doe ik dat het beste?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


U heeft twee jaar geleden een auto gekocht. Nu is de motor stuk. U zou willen dat de kosten door de importeur worden vergoed. Enkele jaren terug heeft er een gasinstallatie in de auto gezeten. Dit wist u niet. Hier wordt de garantie op afgewezen.

Een beroep op garantie is alleen mogelijk als de garantievoorwaarden aangeven dat u recht heeft op garantie. Ik ga er van uit dat u geen recht meer heeft op fabrieksgarantie, gezien de leeftijd van de auto en het feit dat u niet de eerste eigenaar bent.

U doet vervolgens een beroep op non-conformiteit. Een beroep hierop kan echter alleen als u de auto gekocht heeft bij een proffessionele verkoper. In uw geval heeft u de auto gekocht van een particulier. De particuliere verkoper is in dit geval uw enige tegenpartij. U kunt de importeur niet aanspreken aangezien de importeur u de auto niet heeft verkocht.

Bij de aankoop van een auto heeft u als koper een onderzoeksplicht. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Een particuliere verkoper kunt u niet snel aanspreken. Een particuliere verkoper heeft immers niet veel kennis van de technische staat van de auto. U kunt de particuliere verkoper aanspreken als u kunt aantonen dat de verkoper op de hoogte was van de gebreken en u toch verkeerd heeft geïnformeerd. U zult dus moeten bewijzen dat de particuliere verkoper op het moment van de verkoop wist dat er een gasinstallatie in de auto heeft gezeten en ook wist dat er een gebrek aan de motor was.

Inmiddels heeft u twee jaar normaal gebruik kunnen maken van de auto. Het is dan ook niet aannemelijk dat het gebrek al bij aankoop bekend en aanwezig was.

Al met al zie ik geen mogelijkheden om de dealer/importeur tot een regeling te dwingen. Als er coulancehalve een aanbod wordt gedaan raad ik u aan dit toch in overweging te nemen.

Voor meer informatie over de koop van een particulier verwijs ik u graag naar onze website.